I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Allvarligt talat - är du också alldeles för förälskad i dina produkter?


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


1991 fick jag äntligen ge ut min första roman på ett stort förlag – efter fem års envist jobbande. När jag frågade dem hur de skulle marknadsföra boken så hade de inget svar.

Boken kom med i registret som bokhandlarna ser i sina datorer men mer var det inte. Vid den här tiden jobbade jag som kaffepåfyllare och hade en sträng budget för allt. Så jag övertalade förlaget att få trycka upp en enkel A 3-affisch i deras kopiator. Sedan drog jag till Hennes och Mauritz och köpte 100 t-shirts och tryckte själv romanens titel på: ”Begagnad skateboard bytes mot livsinnehåll” och delade ut den till bokhandlarna och satte upp affischerna tillsammans med kompisar en natt i stan.

Det skulle ju bli en hit – det var ju min bok. Jag, jag, jag, jag, jag – big mistake. Inget hände. Idag ska vi prata om vilka livsfarliga fiender du har i vardagen.


Akta dig för de här fällorna i vardagen.

1. Egotrippen
”Fy fan vad vi är bra. Fy fan vad vi är bra”. Hur bra ni än anser att ni är så är det kundernas röst som räknas i slutänden. Det är kunderna som ska tala om hur bra ni är. De gör det med sina pengar och de gör det om de gillar det du gör. Kritisera det du levererar även om alla tycks älska det. Det är ditt jobb som marknadsförare att överraska igen. Om inte kunderna förstår det du förstår – att din produkt är bättre än dem som finns på marknaden just nu – då är det faktiskt du som inte lyckats förmedla det till dem.

2. Mättnaden
Marknadsförarens värsta fiende är att bli mätt. Det här tillståndet inträder direkt efter en trerätters bestående av ständig orderingång, ett halvårs pengar på banken och löften om stora order framöver. Det är nu du måste ta ett steg till. Nyckeln till att inte bli mätt är att ha en plan att följa. Där står saker som ska göras oavsett hur mätt och belåten du än blir. Men det är väl bra att vara mätt och belåten, och få slappna av lite. Precis så resonerade Facitfabrikerna och en mängd andra företag minuterna innan de blev förbisprungna på båda sidorna samtidigt.

3. Martyren
”Vi gör allt vi kan och ändå når vi inte fram”. Gnälla när det inte funkar ger inget. Om du har stora samarbeten på gång, en order som ligger precis utom räckhåll, en inköpare som förhalar saker –släpp bollen. Gå vidare till andra ställen där det ser bättre ut. Det sitter gissningvis 24 346 säljare därute nu och har redan räknat hem en order för att de vill ha den. ”Vill ha den” är inte samma som ”att få den”. Vänd kappan efter vinden. Anpassa dig. Leta efter ingången som är gjord för ditt företag – det ser ut som floskler, men de för ditt företag rakt framåt, istället för att bli ett rö för vinden (en sann floskel till).

4. Anpassningsproblem
Inse att vad du än säljer så finns det köpare. Så är det bara. Det kanske inte är den köpare du tror, kanske inte ens den du vill ha, men företagande handlar om att göra vinst, inte att du bestämmer vilka kunder du ska ha. Leta efter dina kunder genom att leta efter dem som kan tänkas betala för det du erbjuder. Enkelt. Leta leta leta. När du hittar kunderna kommer du förstå att det var precis dem du ville ha.

5. Det är inte lätt
Sant, vem har sagt det :-)

Just det - hur gick det för ”Begagnad skateboard…” ?. Bokhandeln sålde 300 exemplar. När jag väl repade mod nog att köpa hela upplagan från förlaget, slänga in kartongerna i bilen och besöka över 2000 företag (knackknack på dörren) inför julhandeln, så tog boken slut på nolltid.

Gör nu!

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.