I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Koll på marknadsföring


Sveriges största tipsbrev om marknadsföring för små företag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Marknadsföring är som att ta sig uppför i en rulltrappa som går neråt. Det gäller att hela tiden hålla igång och gå snabbare än motorn i rulltrappan så att man sakta men säkert kommer upp ett steg till. Om du stannar förs du obönhörligt neråt igen – och det är en process som aldrig tar slut under ditt företags livscykel. Mitt förslag är att du snabbt gör dig till vän med den tanken. Idag plockar vi fram djävulshornen.

Varje gång jag sätter igång mobiltelefonen så kommer en meddelandetext upp. Det står: ”Var beredd på förändring”. Det är den viktigaste påminnelsen jag får varje dag. Den allsmäktiga marknaden är bångstyrig och lynnig. Helt plötsligt kan du få en konkurrent med en hajpad produkt som får all uppmärksamhet eller så vaknar du en dag och din produkt har blivit omodern – och du fattar ingenting. Vet du vad dina konkurrenter sitter och gör just nu? Är du ett hot så letar de efter sätt att ta bort dig – just nu.


Åtta saker du ska göra för att gå snabbare i rulltrappan


  • Att aktivt lyssna på vad kunderna säger snarare än att hoppas på det bästa och lita på att dina bästa kunder kommer fortsätta vara det ökar din hastighet.

  • Att vara vaksam på vad som är på väg att hända i din bransch och vad som händer hos dem du är beroende av, dina intressenter, trimmar dig. Ha koll på omgivning Läs branschtidningarna och besök dina konkurrenters sajter kontinuerligt.

  • Håll dig nära dina konkurrenter – samarbete helst, men om det inte går – se till att du vet allt om vad de gör. Klipp ut deras annonser, läs deras material, besök dem på mässorna, lägg in en pressbevakning på dem. Håll koll helt enkelt.

  • Se till att du står för förändringen snarare än att du tvingas reagera på den. Att alltid försöka och sträva efter att hålla dig före konkurrenter och kunder är att börja springa istället för att lunka i rulltrappan.

  • Att vara beredd på förändring betyder också att du gör dig så lite beroende av leverantörer som möjligt. De ska inte kunna ställa samma krav på dig som du på dem. Håll alltid ögonen öppna efter nya leverantörer. Leta alltid efter en bättre deal.

  • Upprätta genast en plan som gör dig förberedd på förändringar som rör din känsligaste punkt, det du vet är din svaghet. Den här planen gör dig beredd på vad du ska göra och det skapar handlingskraft. Om en produkt kommer som dina återförsäljare gillar mer. Om din leverantör höjer priserna eller ändrar saker, vad kommer du göra då?

  • Tänk – och tänk hårt på vad du kan erbjuda kunderna som dina konkurrenter inte kan erbjuda. Vad kan du erbjuda i framtiden? Vad kan du ta fram som chockar kunderna och konkurrenterna?

  • Kom ihåg att det är du som ska sitta vid styrspakarna och att bara läsa på den här sajten hjälper inte – du måste göra sakerna också.

    Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

    345 smarta sätt att hitta nya kunder

    "När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
    Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

    "Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
    Janne Pettersson, Malmö

    "Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
    Johan Sternberg, LUXOR FINANS

    "Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
    Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

    "Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
    Mårten Smith, Mårtens Nätverk

    "Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
    Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

    ”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
    Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

    Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
    Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

    Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

    Här kan du se om Rivstart är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.