I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Fem tips som får ditt visitkort att fungera mycket bättre


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Här kommer 5 tips som gör ditt visitkort till ett verktyg istället för en bit papper med adress på:


1. Är du drabbad av titelsjukan?

Det här är en mycket spridd sjukdom Symptomen yttrar sig så, att allt på kortet översätts till engelska trots att man bara har svenska kunder. Det finns alldeles för många som skriver "Ceo", "Managing director", "Sales manager", "General manager" och alldeles för få som beskriver konkret kundnytta under sitt namn på kortet. Titlar hjälper inte kunderna.

Om du till exempel är den som hjälper kunderna med transporter, varför inte skriva det istället för titel:

Stefan Ekberg
Hjälper dig med transporter

Titlar är bara bra när du behöver en tydlig profil. Ibland är det bra med en hög och ibland en låg. Lösningen är att ha olika kort beroende på vem som ska få det och varför. Och vill du imponera på ytliga bekantskaper på fest så kan du göra ett eget kort för det, men skilj alltid på kundernas nytta och ditt ego.


2. Varför ska mottagaren spara ditt kort nästa gång plånboken rensas ut?

Titta på ditt kort. Finns det någon information på kortet som gör att man vill spara det? Vad är det kunderna behöver komma ihåg om din värld som du kan trycka på baksidan och som gör att det får stanna kvar i plånboken när andra kort kastas bort?


3. Går det att använda ditt visitkort till något?

Har du gjort det till en isskrapa nu i vintertid? Är det tryckt på baksidan av en hel kortlek kanske? Är det helt enkelt gjort på ett spännande sätt som, och det är viktigt, är relaterat till vad du gör? Ett roligare kort ger ett naturligt samtalsämne när du överlämnar det - underskatta aldrig ett bra samtalsämne.


4. Lockar ditt kort till ett besök på din webbplats?

Varför inte? Du har ju en webbplats med massor av smarrigt innehåll för dina kunder (eller hur?) och visitkortet kan användas för att visa vad man får, hur mycket klokare man kan bli av ett besök. Missa inte det.


5. Är ditt kort en minibroschyr?

För några veckor sedan fick jag ett brev från en kund (Miljöcenter AB) som gjort ett fantastiskt visitkort. Vid första anblicken var det ett vanligt kort men direkt i handen kändes det tjockare. Det gick att fälla ut till en lång remsa och på varje visitkortsstor sida presenterades de varumärken Miljöcenter AB för - perfekt. Broschyr och visitkort i samma profileringsmaterial.


Nå, hur gick det för dig? Är ditt affärskort verkligen en sak som jobbar för dig, eller är det gjort med en formatmall?

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.