I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Den absolut viktigaste frågan för oss säljare


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det finns en speciell fråga som är viktigare än någon annan när det handlar om vad du säljer. Den enkla frågan skapar eller förstör din egen motivation i säljarbetet, som i sin tur smittar av sig på kunden som just står där med fingrarna om sedelbunten.

Frågan är så viktig att hela din ekonomiska framgång står på spel, men inte bara den. Det finns ännu värre förluster att göra. Din självkänsla, nattsömn och yrkesstolthet finns i allra högsta grad med i den här frågan.

Vill du höra frågan nu? Här kommer den:

Skulle du köpa din egen produkt eller tjänst och bli nöjd om du var kund till dig själv?

Om man är en människa med normala känslor måste man kunna ge ett rungande JA, som svar på den frågan. Säljare är en ädel titel - om man hjälper sina kunder att bli bättre, rikare, ha det roligare och bättre.

Men säljare är ett destruktivt yrke om man känner att man döljer saker och "lyckades lura en ny kund att köpa fast det jag säljer inte är bra för dem".

Och det finns såklart en gråzon också - där de flesta säljare befinner sig - landet heter "Stenhård konkurrens" och där finns det många som säljer liknande produkter eller tjänster.

Det bästa är att det finns så mycket att göra för att piska sina konkurrenter av banan. Det kräver lite extra tid men kan lösas med en annan fråga:

Vad kan du tillföra din produkt eller tjänst som konkurrenterna missat och som skulle göra dig nöjd om du vore kund till dig själv?

Fundera på det - det är en huvudnyckel till kundernas hjärtan

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.