I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

”Var köpte du den där?”


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Frågan ställs varenda dag. Människor pratar med varandra, refererar och rekommenderar varandra saker. Vad har du som gör att människor vill rekommendera ditt företag till sina vänner, kollegor och samarbetspartners? Vet du vilken nivå i medvetandet hos människor ditt företag har? Det ska vi kolla idag.


Nå, vad säger kunderna till varandra om ditt företag idag?

Det finns fyra nivåer och vi går från lågt till högt:

Nivå 1
De är arga och gillar inte ditt företag. När de får chansen pratar de med sina vänner om det. En stor skandal skapar sånt här (Skandia-skandalen etc.)

Nivå 2
Folk använder din produkt men har inget särskilt att säga om den. Det är inget spännande här, bara något man använder. Det här är nivån som de flesta företag befinner sig på.

Nivå 3
Här har folk bra saker att säga om de blir tillfrågade och det sträcker sig ända till att folk spontant tar upp ditt företag som ett bra exempel. De berättar konkreta saker för varandra. Andra tycker att ditt företag är så bra att de faktiskt försöker påverka människor att bli kunder där.

Nivå 4
Det här är nivån för den senaste boken, restaurangen eller filmen. Folk frågar andra aktivt om de använder din produkt – folk i media, experter diskuterar produkten/tjänsten. Här är det viktigt att möta människors förväntningar mer än något annat. En bra nivå om du kan hålla den – farlig eftersom det är lätt att halka ur den och försvinna ner till nivå 2 snabbt.

För att nå nivå 1 eller 4 måste du göra det förvånande, korkade, extraordinära överraskande, bisarra, idiotiska, fantastiska, underbara. Vi människor har inte energi att prata om det ordinära. Det måste vara ovanligt bra eller ovanligt dåligt för att man ska vilja prata om det. Om någon är arg på dig kommer de att berätta det för alla som orkar lyssna så länge de är arga. Om vi bara tycker något är okej har vi bättre saker att prata om, vanligtvis om andra vi är arga på ;-)

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.