I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 Saker som egenföretagare ofta misslyckas med


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att jobba ensam kan stöka till det i huvudet på vem som helst. Man upptäcker inte att man plöjer i samma fåra förrän det är försent eftersom ingen står bredvid och talar om det.

Vad är det du kan misslyckas med som egenföretagare?

1. Du kan inte urskilja vad det är med ditt företag som ska få kunderna att vilja göra affärer med dig.

Det är det viktigaste misstag du inte vill göra. Vilken är din USP? Fundera över varför kunderna ska handla av dig. Vad är det de får av ditt företag som de inte får någon annanstans? Vilka fördelar finns det för kunden? Vad gör ditt företag unikt för dem? Om ditt företag säljer den högsta kvaliteten inom området - gör det till en stor del av din USP. Om ditt företag säljer din produkt till det lägsta priset på marknaden - samma sak - gör det till en stor del av din USP. De flesta företag är likadana. De säljer samma saker till samma priser och har samma öppettider och samma garantier. Samma samma samma. Bra för dig!

2. Du tror på något för att du vill tro på det.

Den produkt du vill sälja för att den ger dig status eller vad det kan vara kanske är ointressant för kunderna.Jag brottas ständigt med mitt ego, min inre lust att gasa på framåt. Just nu till exempel, funderar jag mycket på om jag ska göra en serie miniböcker om olika ämnen, till exempel om hur man gör säljande offerter, skriver vassa säljbrev osv. Böckerna skulle vara lätta för mig att göra bra produkter av snabbt, men vill kunderna ha dem? Jag vill inte fråga eftersom jag gillar idén så mycket.Lösningen på problemet är att istället för att fundera på vad som är bäst och roligast för dig, istället fråga dig: Vad är bäst för företaget? Det som är bra för dina kunder är nästan alltid det som är bäst för företaget.

3. Du lägger all kraft på att skaffa nya kunder.

Det inte bara kostar mer att skaffa nya kunder, det är mer tidskrävande eftersom du ska etablera förtroende. Ha en bra adressbok och idéer om hur du ska hålla de befintliga kunderna medvetna om att du finns för dem.

4. Du använder inte ordet "eftersom" i all din marknadsföring.

Du tycker att ditt företag är bäst och skulle helst vilja skriva det i alla annonser (kunderna borde ju fatta något själva). Kunderna har inget problem med det här men de är intresserade av att veta varför ditt företag är bäst. Alltså: I all marknadsföring. Tänk: Vi är bäst men lägg till ordet "eftersom" och berätta bara det som följer efter det ordet.

EX: Vi är bäst eftersom vi har 10 års garanti. Du berättar bara att ni har 10 års garanti.

Om det verkar självklart för dig att göra så här - titta på annonserna i tidningen idag.

5. Du gör det svårt för kunderna att köpa.

Att inte vara anträffbara när kunden vill beställa eller få information om din produkt är att inte vilja göra affärer. Ställ dig en fråga och svara ärligt:

  • Vad möter kunderna på ditt företag? Möter de en trevlig person som är intres-serad av kunden (även om det bara är information han/hon vill ha just nu).
  • Är det lätt för kunden att själv hitta om du har en butik?
  • Är det lätt att hitta till butiken? Är det lätt att få information även efter öppettiderna t.ex. genom en hemsida eller på telefonsvararen.

Genom att göra det lätt och trevligt att göra affärer med dig kommer du att få många fler kunder som kommer tillbaka igen och som rekommenderar ditt företag till sina vänner..

Det jag vill säga är att det är bra att ha en liten kontrollperson som sitter på axeln ibland och pekar ut dina misstag – den enda som gör det tillräckligt bra är du själv.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?







Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.