I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så får du kunderna att välja dig


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

En del saker förändras aldrig. I den värld där vi som säljer saker eller tjänster lever, vill kunderna alltid veta varför de ska köpa av oss och inte av någon annan. Och den här sköna sanningen gör våra liv som marknadsförare så fantastiskt mycket lättare.
Det enda vi behöver tänka på varje dag är ju faktiskt varför kunderna ska välja oss.

Så varför ska kunderna välja dig, ärligt talat. Det ska vi prata mer om idag.

1. Hur skiljer sig ditt erbjudande från dina konkurrenter på något särskilt sätt? Hur är det bättre, mer prisvärt (Prisvärt är inte samma som billigt). Om det inte är bättre, mer prisvärt –måste du ställa fram det i ljuset. Titta på det du säljer från alla synvinklar. Vilken är fördelen? Vad har kunderna sagt att de gillar? Vad har de sagt att de inte gillar? Ställ också upp dina konkurrerande produkter en i taget bredvid din. Gör samma sak- jämför dem. Jämför inte bara produkten, jämför också service, garantier, goodwill.

2. Identifiera nu dina unika styrkor, utvärdera dem. Fråga kunderna om de uppskattar dem. Fråga kunderna hur du kan utveckla dem.

3. Inse att ditt varumärke egentligen är ett eller flera löften till dina kunder om något som ska hända om de köper din produkt eller använder dina tjänster. Det är resultatet, det som händer som räknas och som läggs till på plus- eller minuslistan av ditt varumärke. Varumärkesstrategi är helt enkelt processen där du cementerar dina kundfördelar – så att budskapet når fram till kunderna, inte bara som babbel på mötet.

4. Har du ett vänligt företag – uppfattar dina kunder ditt företag som vänligt. Inget flum här. Ett vänligt företag säger kunderna så här om:
De är alltid är så trevliga.
De ringer och hör hur det är utan att kränga på oss saker.
De trycker inte på debiteringsknappen varje gång vi pratar med dem.
De visar intresse för vad vi vill åstadkomma med vårt företag.
De är de enda som kan förklara saker begripligt.
Säger dina kunder sånt om ditt företag? Vad ska ni göra för att de ska börja säga det?

5. Om du säljer något som kostar mycket – Ger du kunderna chansen att dela upp betalningen? Många köpbeslut handlar såklart om pengar, inte bara när vi köper möbler och vitvaror privat. Även tjänsteföretag kan nå viktiga konkurrensfördelar om kunden inte behöver betala allt direkt. Är det möjligt för dig att göra så?

6. Hur trygga är dina kunder med ditt företag. Vågar de köpa fel? Är dina garantier så bra att kunderna ler när de får höra om dem?

7. Vilken är er svaga punkt idag? Är det service, försäljning, uppföljning, leveranser – alla företag har en svag länk, det är ren dynamik. Vad tänker ni göra åt den svagaste länken som är av betydelse för kunderna?

Och sist men inte minst : Varje dag är en ny dag som ropar ”upp till bevis”. Det är nödvändigt att veta det. Och det är nödvändigt att du belönar dig själv för att ha lust att leva under den pressen. Belöningar skapar mersmak och gör dig bättre för kunderna.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.