I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Anställa eller anlita underleverantörer - fördelar och nackdelar


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det finns inget rätt svar när det handlar om att anställa personal eller att istället anlita underleverantörer till ett jobb du behöver få gjort.

Fördelarna med att anlita underleverantörer istället för att anställa:

1. Det kostar mindre eftersom du inte behöver betala arbetsgivaravgifter, sjukdagar och andra kostnader.

2. Du behöver bara anlita någon när du behöver hjälp.

3. Du får mindre administration.

4. Jobbet går oftast snabbare eftersom den du anlitar redan har rutin.

5. Du behöver inte bry dig så mycket om andras personliga problem. När du anställer en person så anställer du på sätt och vis också den personens familj. Om den du anställer har en son som är strulig i skolan kommer det att reflektera på arbetet.

6. Du behöver inte anpassa din arbetsplats för en underleverantör som du får göra för en anställd. Det är många krav på arbetsmiljö som ställs när du har anställda. Om du har jobbat ensam länge så kommer alla krav som ställs på dig så fort du anställer att göra dig frustrerad.

7. Du får garanterat engagemang av en underleverantör - annars byter du ju leverantör. En anställds motivation kan det vara lite si och så med (i alla fall om man jämför med din egen drivkraft).

Det var fördelarna


Sex nackdelar med att anlita en underleverantör istället för att anställa:

1. Brist på lojalitet. Nu talar jag emot mig själv i punkt 7 ovan men allt beror på vem man får tag i. En underleverantör som verkligen behöver jobbet kan du lita på. En som inte behöver jobbet kan börja strunta i dig eller ta större och mer lönsamma kunder före dig.

2. Du får inte alltid tillgång till kraften när du behöver den. Det är inte säkert att din favoritleverantör har tid med dig när du behöver honom/henne.

3. Du förlorar kontrollen över tiden. Om det du vill ha utfört tar fem timmar är det fullt möjligt att en underleverantör ändå tar betalt för åtta timmar och kanske ännu mer. Du kanske inte är på samma plats som underleverantören när jobbet utförs och därför vet du inte om det du betalar är rimligt eller med vilken entusiasm det görs.

4. Underleverantörer motiveras av pengar. Det betyder att allt de gör för dig kostar pengar. Det är ju inte konstigt, men anställda motiveras inte bara av pengar och eftersom de förhoppningsvis gillar sina jobb så kommer de med bra idéer och förslag om hur ni ska komma framåt utan att det kostar pengar. För en underleverantör är du en av alla kunder och de har bara insikt i en del av ditt företag och är alltså ganska värdelösa som inspiratörer.

5. Du har inte ett "riktigt företag" i andras ögon. Om du har anställda som sköter jobbet lär sig dina kunder att känna igen dem. Om du alltid har nya underleverantörer känns det som att du inte riktigt tror på din egen affärsidé.

6. Dina affärshemligheter kan komma på vift. Det kan de visserligen om du har anställda också men vi kan ändå utgå ifrån att underleverantörer är mindre lojala än anställda.

Lite att tänka på...

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.