I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om att ta reda på saker om kunderna innan du träffar dem


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Använder du Internet när du gör research inför kundmötet med din sextontaggare, dvs kunden som kan lyfta ditt företag dubbelt så högt om du bara får en signatur på ordern?

Stora företag som jagar en jättekund gör research på kunderna innan de träffar dem. Ingen detalj är för liten för att inte kunna användas som fördel.


Här är några tips som ger dig försprång på området Business Intelligence.

1. Sök på din kontakts namn hos sökmotorerna. Har han/hon ett ovanligt namn kan du hitta bra information som inte bara är yrkesrelaterad utan av mer privat natur. Han/hon kanske spelar golf, handboll, är aktiv i svampföreningen. Du letar efter gemensamma intressen.

2. Dammsug kundens hemsida och leta efter var du kan komma in. Läs gamla pressreleaser. Plugga in det företaget anser sig vara och vad de skulle kunna bli med din hjälp.

3. Kolla vilka som länkar till din kund. Skriv bara in www.dinkundsdomänadress.se hos sökmotorerna och följ länkarna.

4. Kolla in dina kunders konkurrenters hemsidor och se vad de anser sig vara så att du kan prata obehindrat om dem när du träffar din kund.

5. Sök på mer otippade sökord. Sök på +dinkundsföretagsnamn + "våra kunder" och kombinationer för att leta efter nuvarande leverantörer som skryter om att ha din önskekund på kundlistan.

6. Gå till biblioteket - använd Artikelsök för att leta efter artiklar som skrivits om din sextontaggare.


Allt du får fram kan användas till din fördel när du sedan presenterar ditt företag för kunden. (Tänk om dina leverantörer var så intresserade av dig - vilken dröm).

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.