I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Historien om Tore som ville men inte kunde.


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Handeln på internet ökar varje dag, det har ingen missat.

Men vad många har missat är hur nätet fungerar och (kanske framför allt de som inte själva köper saker där). De tror därför att det bara är att slänga upp en sajt där man säljer något och så kommer kunderna av sig själva.

Jag har en sån kund (Förlåt Tore, men du sa att jag fick skriva om det)


Så här var det:

Tore har en stor fritidsbutik utanför nätet som går fantastiskt bra. Som många andra ville han ta butiken ut på nätet också. Efter att ha haft butiken uppe sedan januari 2005 tröttnade han på att det hände så lite. Av en tillfällighet började vi att prata med varandra om det. Det visade sig snart att Tore gjort allt för att INTE få några kunder.

Kolla här:

1. Han gjorde inte något för att få folk att komma dit, ingen annonsering till exempel. I Tores fall var det lätt. Han kunde ju bara berätta för kunderna i den fysiska butiken att de kunde handlar på nätet också. Det gjorde han inte och argumentet var att det var andra kunder han ville ha. Han tänkte inte på de kunder han redan hade och för honom bestod internet av en annan slags människa (eller något åt det hållet) som inte fanns men som beställde saker (eller något sånt). Faktum är att väldigt få hittar till en sajt som gömmer sig. I Tores fall räckte det med att starta en nyhetsbrev där han berättar när de har rea - han har redan 200+ prenumeranter på det. Kostnad - 0kr.

2. Sajten var inte i synk med Tores företags offlineprofil. Den var klantigt gjord, svår att navigera på och var helt enkelt inte lika professionell som Tore själv.

3. Han brydde sig inte om att göra sajten tillgänglig för sökmotorerna och som alla (utom Tore) vet så börjar många att leta på sökmotorer för att hitta saker att köpa.

4. Tore räknade inte med att kunderna skulle höra av sig och svarade inte på deras frågor i e-posten. Brrr - det blåser kallt från ett sånt företag. Lustigt nog träffades vi första gången i hans fysiska butik där han är en verklig stjärna på att ta hand om kunder. På nätet var det inte lika självklart.

5. Dessutom så hände inget på sajten - Tore trodde att det räckte med att lägga upp den en gång och sedan se beställningarna rasa in. Hm?

Nu håller vi på att ordna det där åt Tore - har du ordnat det till dig själv?

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.