I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så får du tidningarna att skriva om dig


Aktuella och smarta tips om hur du kan jobba bättre med PR
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Problem
Du har en superdupergrej som du vill få medierna att rapportera om. Det är en produkt som hjälper deras läsare. Den löser ett vanligt problem på ett billigare/smartare/snyggare/trevligare/bättre sätt än någon annan grej gjort tidigare. Ditt första problem är att hitta en modig person som vågar rapportera om det här. Journalister som grupp är inte ovanligt modiga personer, de är som vi andra – de tar också flaskan med Yes på hyllan för att de känner igen den sedan tidigare.

Mediernas egen syn
Jag läste en bra krönika med rubriken ”Varför skriver ni aldrig om oss” skriven av Ida Kärrby, i IDG:s nyhetsbrev Marknadsbedömning nr 3-2013.

Så här säger hon:
1. Se till så att du har en produkt som passar våra läsare
2. Ge relevant information om den, ring eller skriv till rätt person
3. Smöra inte - såklart
4. Ring inte och säg ”Jag har en artikelidé som du kan få”
5. Skicka inte pressreleasen en gång till för att inget hände
6. Tänk på vad tidningen vill ge sina läsare

Ungefär så klokt och enkelt uttrycker hon sig. Men är det verkligen så lätt? Nej.

Lösning
Jag tror att nyckeln heter att ”hålla på”. Att banka på stenen från många håll med det du står för. Att vara vaken för vad som händer i omvärlden. Att läsa de tidningar du vill bli omskriven i, att också annonsera i dem och i andra medier. Att vara aktiv i dina kontakter med medierna – läsa artiklar med ett tredje öga som letar efter sätt att koppla på ditt företag till det som är aktuellt. Att visa att du kommer att finnas kvar genom din marknadsföring. Att hitta en lucka där du behövs. Att hitta sätt att hjälpa journalisterna. Att göra deras liv lättare. Att stå för något och vara ärlig. Och framför allt – göra så bra produkter att den tidning som inte köper idén bakom gör sig själv en otjänst. Ser du - Det är som relationen med dina kunder egentligen.

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken


Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.

PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.

Här läser du exempel på PR-tipset.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.