I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om att starta internetbutik

Det är många som drömmer om att starta en butik på nätet. Det verkar så lätt och kräver sån liten insats. Det är både sant och falskt.

Det här är vad jag skulle lägga fokus på om jag startade en Internetbutik idag (och ville slippa alla misstag jag redan gjort efter drygt tio år som internetföretagare med årsomsättningar på runt sex miljoner kronor.


1. Ska du sälja något, sälj det du gillar själv. Det finns inget som heter "folk vill ha". Folk är du och jag. ”Folk” är dina bästa vänner.

2. Butikslösningen är viktig men inte så viktig att den får stjäla fokus från vad man ska sälja och till vem. I princip behöver man ingen butikslösning till att börja med. Det kan gott räcka med att ta emot vanliga e-postbeställningar från kunderna. När beställningarna börjar rulla in kan du lägga mer pengar på teknik.

3. Undersök marknaden noga innan du startar. Det är bra med rosenröda drömmar, men de betalar inte räkningarna. Om du upptäcker att många andra redan säljer det du tänker sälja, studera dem noga och se var du kan hitta din särskilda plats i den gruppen. Det gäller för dig att kunna konkurrera med andra saker än bara pris (där du alltid kommer efter de stora).

4. Erbjud något specifikt inom ett smalt område. Ha hellre ett djupt sortiment än ett brett. Hellre en än hundbutik med 1000 artiklar än en allmän husdjurbutik med bara 100 hundartiklar. Vi vill känna att din butik är den enda vi behöver för våra syften.

5. Ta företaget på samma allvar som om du hade en butik på gatan. Kunderna är på riktigt, även om du bara har kontakt med dem per e-post.. Ge dem svar på frågor så snabbt du kan. Ge dem fantastisk information om det du säljer. Se till att det går att beställa per telefon, fax och brev också.

6. Lägg vinsterna på växande som gynnar kunderna. Skriv eller köp artiklar och annat smart innehåll som gör din butik till mer än en butik. Du vill skapa den självklara platsen för ett köp. Försök att alltid tänka ett steg till i kampen mot det opersonliga nätet. Du träffar aldrig dina kunder - lägg därför ner kraft på att göra din butik så personlig som möjligt.

7. Se till att starta ett nyhetsbrev som ger besökarna mervärde (och dig fler kontakter). På det sättet blir det lätt att kontakta människor med samma intressen som du och du får chansen att visa att du är värd deras affärer.

Med de här punkterna slipper du göra de vanliga nybörjarmisstagen

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?





Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.