I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Frågorna alla som startar eget måste svara på


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Jag slutade ställa ut på starta-egetmässan efter ett par år när jag upptäckte att de som kom dit oftast inte hade en aaaaaaaning om vad som krävs för att starta ett företag och lyckas med det.

En del hade rosenröda drömmar (och det är bra – det måste man ha) men det fanns ingen grund att stå på. När jag ställde den vanliga frågan: Hur ska du göra för att skaffa kunder? så svarade alldeles för många luddigt på den frågan:

- Det kommer inte att bli några problem, min produkt/tjänst säljer sig själv
- Sälja. Åh, gud, jag hatar verkligen det där med att sälja. Det är bara att göra så gott det går
- Det är hemligt (jojo)
- Jag ska ta in den på de stora varuhusen, tänkte jag.
- Inga problem, vi ska sälja på nätet.
- Jag ska sälja in den till ett stort företag som kan få ta med den i sitt eget sortiment.

För varje svar sjönk mina axlar och mitt mod ner mot golvet. Jag såg entusiastiska människor framför mig som jag verkligen ville allt gott. Människor som vill starta eget, som ville göra saker. De är precis lika härliga som barn. Men tyvärr också lika naiva i många fall.

Så, snälla – var inte naiv – dröm gärna, men skaffa kontroll också. Det är mycket som krävs för att du ska lyckas – motivation, lust och kunskaper. Men det krävs också koll och planering. Just planering, eller brist på planering är en av viktigaste skälen till att nya företag inte lyckas. Hälften av de företag som startar i år finns inte kvar om tre år. Låt det inte hända dig.


Här kommer frågorna som varje person som ska starta ett företag måste besvara:

  • Vilken lucka på marknaden kommer mitt företag att fylla?
  • Vad ska jag sälja – vilka produkter/tjänster?
  • Är min idé realistisk – kommer den att att vara intresssant för andra att betala för?
  • Vilka är mina konkurrenter?
  • Vilka är mina fördelar framför konkurrenternas?
  • Kommer jag att kunna ge bättre servicekvalitet än konkurrenterna? Hur?
  • Klarar jag att skapa efterfrågan på det jag ska sälja. Hur ska det ske?

Och när du kommit fram till hur du ska göra för att kunna konkurrera – svara på de här frågorna:

1. Vilka är mina kunder? Här kan det vara stor skillnad mellan vilka du tror ska bli dina kunder och vilka som faktiskt blir det. När du letar efter gruppen som ska bli dina kunder så ska du leta efter de personer som kommer att vilja betala för det du vill sälja. Vill ha, är inte samma som att vilja betala.

2. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

3. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

4. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

5. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

6. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

7. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

8. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

9. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

10. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

Punkt 2-10 är så viktiga att de måste tjatas in

11. Vilka kunskaper har jag för att att driva mitt företag framgångsrikt?

12. Vad behöver jag köpa för att komma igång?

13. Vad kan jag låna istället för att köpa?

14. Hur ska jag finansiera företaget

15. Hur ska jag sköta administrationen i företaget

16. Just det och en sista punkt – hur ska jag sälja och marknadsföra?

Jag tjatar för att just försäljning är något som många lämnar till slumpen. Det känns jobbigt och svårt och det är ju sant. Det är tufft att kliva in som nykomling på en marknad där det redan finns flera aktörer, men du MÅSTE. Så är det bara. Utan pengar blir det inget företag. Utan kunder som vill betala får du stänga butiken.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.