I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om att ta bättre betalt


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Har du också hamnat i gratisfällan? En del av att kunna sälja in sig och bli respekterad är att ha prislappar på det man gör. Problemet är att det är svårt att få rimligt betalt i många branscher. Man får gå ner i pris. Man får höra att ”Det här är en bra chans att få visa upp sig”. Men vet du, det är det oftast inte.

Här är skälen:

Uppdragsgivaren tar dig inte på allvar.
Det man får gratis är aldrig lika mycket värt som något man betalar för. Ska du föreläsa gratis till exempel – så är beställaren inte lika intresserad av att tillräckligt många, eller tillräckligt kvalificerade lyssnare ska komma. Det är ingen som hänger dem för det.

Ditt rykte står på spel.
Den som inte tar betalt är desperat och alltså inte lika duktig som den som tar betalt.

Den som tar betalt gör ett bättre jobb.
Du kommer anstränga dig mycket hårdare om du gör ett jobb du värderas för – och får ta ansvar för.

Den som inte tar betalt åker ner i ett rabatthål.
Nästa gång uppdragsgivaren ska anlita dig kommer de inte vilja betala fullt pris som de sa när du bokades först – du får en liten slant – eller en ny ”bra chans att få visa upp dig”.

Se chanser men kräv åtagande.
Ibland dyker det upp chanser som måste tas – utan betalt. Skaffa ett åtagande från beställaren. Hur ser utvecklingen ut? Var och exakt när kan du komma in nästa gång? Hur tänker de uppföljningen? Får du adresser till alla som tar del av det du ger bort? Se till att få något konkret tillbaka.

Gör något för att du tycker att det är kul.
Det är ju inte fel – men lura dig inte att tro att det är affärsmässigt för det. Om det känns som en jättekul grej – gör det. Om det känns långsökt att du ska tjäna pengar på det till slut – Tacka nej, artigt men bestämt. Gräm dig inte över det.

Till sist - Inse fakta om det är svårt att få betalt.
Det är jobbigt men om det du gör inte värderas, då kanske det är dags att fundera ut ett sätt som gör att det värderas mer.

Eller hur?

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?






    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.