I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du ska göra för att skilja din produkt från konkurrenternas


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Har du hört talas om USP – det är ett fantastiskt uttryck som betyder Unique Selling Proposition (eller Position) Alltså något som berättar vad det är du erbjuder som ingen annan erbjuder. Helt enkelt vad det är som är unikt med ditt företag som gör att kunderna ska välja det istället för din konkurrent.

När man startar ett företag är det livsviktigt att ha sin USP klar för sig och ännu viktigare är det att kunderna får den klar för sig (såklart). Här är några tips om hur du kan tänka för att vara enastående:


  • Börja med att fundera över vad du kan erbjuda som ingen annan kan när det gäller dina produkter eller tjänster. Vad är skillnaden mellan ditt företag och andra? Har du mer utbildning? Har du mer erfarenhet? Har du en bättre metod?

  • Om en kund säger till dig att han/hon kan köpa det du säljer för mindre pengar – var beredd att visa vad de får mer av dig som de inte får av din konkurrent.

  • Betona kvalitet men visa på vilket sätt din kvalitet skiljer sig från konkurrenternas.

  • Ladda allt säljmaterial med fördelar som bara du har. Vad kan du erbjuda mer som gör att kunden tar upp plånboken. Fråga gärna kunderna vad som skulle få dem att välja ditt företag. Fråga dem ofta.

  • En sak som många missar är att tala om vad som händer efter köpet. Skriv ner det och ge det till kunden. Visa att de inte behöver vara oroliga för att köpa.

  • Erbjud pengarna tillbaka om en kund inte är nöjd – en beprövad och effektiv metod. Du ska inte vara orolig för att kunderna sätter i system att lura dig på pengar. Kunder vill att det de köper ska vara bra och 99.9 % av alla människor är inte ute efter att lura dig.

  • Försök hitta en lucka på marknaden som dina konkurrenter inte bearbetar. Det är ett lätt sätt att vara annorlunda.

Man ska inte vara annorlunda för att vara annorlunda. Det viktiga är att se vad kunderna skulle uppskatta om du erbjöd som dina konkurrenter inte erbjuder.

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?







Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.