I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sanningen om att driva ett soloföretag


Sveriges största tipsbrev för Soloföretagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Det är bra att vara realistisk men jag tycker nog att man som soloföretagare ska vara en drömmare, med realistisk koll på spelreglerna för företagande. Tyvärr är det alldeles för många som inte har någon koll. De startar ett företag för att de tycker att det verkar bra och lönsamt utan att kolla med marknaden först. Men det är bara en sak. Det är flera saker att tänka på när man startar eget och framför allt som soloföretagare.

Här är de viktigaste prövningarna:

1. Att klara ensamheten

Ja, det är något du kommer att ställas inför. Det kan vara svårare för en del personer att hitta motivation utan andra människor runtomkring. Att starta eget är ju fantastiskt. Fantastiskt lätt för en del, fantastiskt svårt för andra. Det finns många sätt att bryta isoleringen. Att gå med i nätverk är ett, att gå med i företagarföreningar och andra sammanslutningar som hör branschen till är andra sätt att få stimulans utifrån. Men, till syvende och sist är du själv på jobbet och det är nödvändigt att du gillar det.

2. Att jobba mer och pussla ihop tiden med dina andra intressen

Jag brukar säga att man jobbar halvtid som företagare. Med halvtid menar jag halva dygnet, alltså omkring 12 timmar om dagen, ibland mer. Att starta ett företag för att få mer fritid är inte en bra idé. Du måste räkna med att jobba mycket mer än anställda. Men du kan välja att jobba andra tider och på så sätt pussla ihop livet utanför ditt företagande. Man måste vara en person som ser frihet på ett annat sätt än det traditionella helt enkelt.

3. Att det krävs mer än att bara komma till jobbet för att du ska lyckas som företagare.

Den här bittra sanningen är viktig för dig att veta. det spelar ingen roll hur bra du är på att göra det du startar företaget för att göra – du måste kunna massor av andra saker också. Du måste intressera dig för försäljning och marknadsföring. Ja, så är det. Du behöver inte forma om dig till en läskig säljartyp (om du har fördomar mot säljare). De bästa säljarna är de som lyssnar på sina kunder och ger dem det de vill ha. Det här är exakt vad du ska göra. Ytterst är det så att ditt företag finns till för dina kunders skull, inte din. Annars överlever det inte länge. Lösningen på det här är att ta det lugnt och sakta växa in i dina nya uppgifter

4. Dina nya roller

Du kommer att vara allt från vaktmästare och städare till administratör och marknadschef. Innan du kan lägga bort jobb till andra så sköter du antagligen bokföring och andra administrativa sysslor själv. Med bra bokföringsprogram och bra koll på din egen tid är det inga större problem att växa in i dina olika roller.

5. Har du en inbyggd motor?

Om man är en person som behöver vägledning och har svårt att ta initiativ är ett eget företag ingen bra idé över huvudtaget. Om jag säger till dig att allt hänger på dig, hur reagerar du då? Blir du rädd eller stimulerad?

Många egenföretagare misslyckas för att de har en rosenröd dröm om hur läcker det ska bli att ha ett eget företag. De drömmer om pengar och ett glassigt liv. När de sedan står där efter en vecka i telefonen och alla säger nej och det är upp till dem vad som händer, då kommer skräcken. De romantiska idealen krossas och rädslan förlamar dem – eller så tröttnar de för att det är för jobbigt. De missar något viktigt – att ge sig fan på att lyckas.

Tricket är att ta vara på rädslan. Att låta den driva dig framåt, uppåt istället för att förlama dig. Det är jobbigt för alla företagare ibland. Alla som startar eget hamnar i problem. Det är bara att kavla upp ärmarna och hugga i. Göra jobbet. Se målet framför sig. Bli arg. Vad som helst, men jobbet ska göras. Punkt slut. Har du en sådan motor i dig? Om du har det så är det svårt att misslyckas. Om du inte har det är det dessvärre svårt att lyckas.


Är det värt allt besvär? Klart det är. Skulle 110 000 svenska soloföretagare ha fel? Jobba framför allt på att skaffa kunder i början, helst innan du ens har startat ditt företag så att du kan känna dig säkrare när du trycker på startknappen på allvar.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.