I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Säljare - lurar du dig själv?


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer


Många som driver företag själva hatar att sälja, ja så är det. De vill att kunderna ska upptäcka allt bra helt automatiskt. Du vill ju inte känna dig som en framfusig säljare. Du vill ju att kunderna ska gilla dig, eller hur. Tyvärr är det inte så det går till. Här är några saker många brukar göra för att smita undan. Känner du igen dig?

1. Vänta på rätt tillfälle att ringa istället för att bara göra det. “Måndagar är inte bra eftersom…” (och här kommer valfri ursäkt). “Efter lunch är alla så trötta.” “Det är ingen mening att ringa efter klockan” (Valfritt klockslag). Allt det här är bara sätt att försöka smita undan. Börja ring istället.

2. Förberedelser i all oändlighet. Du kanske sitter och filar på ditt manus med vad du ska säga och kommer aldrig till skott. Det är bättre att börja ringa och se vad som händer och fila på manuset efter varje samtal

3. Städa skrivbordet/sätta på mer kaffe/ringa en kompis. Det finns massor av saker man kan göra för att smita ifrån. Jobbar du hemifrån kan det handla om att diska, plocka ur en tvättmaskin och hänga tvätten, dammsuga eller något annat praktiskt. När allt det är gjort börjar du organisera ringlistorna och göra jättesmarta system för hur du ska ringa – utan att komma igång. Helt enkelt göra alla saker du känner dig trygg med.

4. Bli totalt uppslukad av att lära dig hur du ska göra för att sälja under förevändningen att det är bäst att lära sig alla trick först. Då känns det i alla fall som att du är på väg.

5. Vänta på att den där kunden ska ringa tillbaka. Du spelade ju in på hennes telefonsvarare. Hon ringer nog snart.


Känner du igen dig?

Du är inte ensam. Det är läskigt att sälja. Folk kan ju säga nej. Då kommer ditt självförtroende att rasa. Men vet du – välkommen i klubben. Alla som säljer får ordet NEJ i örat eller i ansiktet oftare än ett JA. Det är en naturlag och något du får vänja dig vid. Ett nej gör inte dig till en sämre människa. Det är viktigt att du förstår det och att ordna ytterligare en kopp kaffe innan du ringer bara ökar säljångesten.

Lösningen heter: Bit ihop och gör det bara Nästan alla som säljer har en fajt med självförtroendet innan de lär sig att strunta i den där inre rösten som säger att det de ska göra är läskigt, svårt och för en del till och med förnedrande. När du väl är igång går det lättare än du tror.

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.