I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vill du sälja på allvar från din hemsida?


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Här får du de 10 viktigaste hemligheterna med att lyckas sälja med hjälp av en hemsida, den du har, eller den du tänker skaffa men inte orkat tänka på.
Och det är inte bara fullt möjligt för dig att börja sälja tjänster och produkter från en hemsida, det är snudd på ett brott att inte agera nu. Du har kanske känt det i luften redan – ett helt nytt Internet börjar växa fram.


1. Hemligheten är att förstå det nya Internets möjligheter

Många företag byggde hemsidor med stor entusiasm för några år sedan. Ett nytt Klondike hägrade för oss. Det skulle spruta in kunder och pengar automatiskt bara av att ha en hemsida.
Men sedan hände inget. Räknarna plingade slött träffar (de flesta var från våra egna besök) och vi kunde skriva ”www”på visitkortet, men affärerna – hur skulle man göra dem? Det blev naturligt att snegla mot jättarna, höra på alla gurus och se unga män i orangefärgade fleecetröjor säga hur en slipsten ska dras. Vi vet nu hur det gick men jag ska inte säga ”vad var det jag sa” eller något sånt. Istället böjer jag mitt huvud av tacksamhet för jättarna som gick före, strödde pengar runt sig och stakade ut vägen för oss andra. Vi var nämligen ett helt gäng (mest småföretagare) som satt bredvid och tittade när de stora elefanterna dansade rakt ut i det bottenlösa kärret, skrattande och förblindade av berusningen. Och medan pengarna gick upp i rök, sjönk bjässarna. Men de gjorde något annat också. De stakade ut en väg för oss som är små. De lärde oss helt enkelt vad Internet är och vilka fantastiska möjligheter som finns där ute. Och nu reser sig en ny generation upp efter krascher, övervärderade bolag och leksakspengar. Den nya generationen är du och jag. Vi som har små företag utan gigantiska pengadammsugare som skriker efter en miljon i minuten. Det gäller att förstå det här och inte lägga sig platt bara för att elefanterna sjönk. Titta på nätet nu. Det finns två kategorier där ute: De som lärt sig och blomstrar och de som gav upp och låter verksamheten på den egna hemsidan bero. Vilken kategori tänker du tillhöra? En stor del av vad man vill åstadkomma handlar faktiskt om att bestämma sig.



2. Hemligheten är att tänka på vinsten först.

Idén med din hemsida måste vara något som tillför en dimension som du inte har i den verkliga världen. Och din satsning måste i slutänden innebära vinst. Frågan du hela tiden ska ställa dig är: Hur ska du i slutänden kunna få vinst för det du gör nu med din hemsida? Det är det här de flesta småföretagare missar i sin iver att komma ut på nätet. Man sätter upp sin hemsida för att finnas på nätet, slänger in lite information och en hel del lullull (Det finns så mycket skoj) och när man gjort det kan man säga att man har en egen hemsida. Sedan går det sakta men säkert utför. Varför? Jo, för att om man inte ser att det kommer in pengar från hemsidan och då hamnar den i skymundan. Du måste helt enkelt känna att du tjänar pengar på att ha hemsidan, annars kommer den att rasa längre och längre ner på din prioritetslista. Det är en naturlag för alla företag.



3. Hemligheten är att veta vad du ska sälja

Du kan sälja vad som helst på nätet. Det kan vara dina produkter, dina tjänster, direkt försäljning via hemsidan eller indirekt genom att kunderna får information om dina produkter eller tjänster där och gör köpet någon annanstans. Sidan kanske är till för att skapa den första kontakten. Du kan sälja kännedom om ditt företag. Du kan sälja image. Du kan sälja idéer. Hur du än gör så måste du vara inställd på att sälja när du gör din hemsida. Det spelar ingen roll om du inte ska sälja konkreta produkter med varuvagnar och kassafunktioner. Det handlar ändå ytterst om att du säljer ditt företag och idén bakom det.



4. Hemligheten är att förstå vad Internet är och vad det inte är

Vi har på sätt och vis blivit lurade allihop och det viktigaste skälet till det är att det länge varit fel folk som styrt utvecklingen av Internet. Nätet skulle vara fullt av pedagoger istället för av tekniker. Ge oss tekniken, den är förutsättningen, men det är innehållet som räknas. Tekniken är pappret runt chokladbiten. Tekniken är bussen men inte föraren. Tekniken är tallriken, inte maten. Så där kan jag hålla på i det oändliga i diskussioner med tekniker och kodknackare. Det viktiga är att allt innehåll på en hemsida handlar om att kommunicera saker. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att det gamla Internet är manligt och teknikdrivet och det nya Internet är kvinnligt och drivs av relationer och innehåll. Och det är det nya Internet som skapar försäljning.



5. Hemligheten är att du kan göra dina sidor med ett innehåll som dina besökare vill ha

Inse att värdefull hjälp till speciella intressegrupper = smart.
Har du modet att bli känd för något speciellt, en nisch? En del företag tror inte att de har något viktigt att säga på sina hemsidor så de gör inte det. Istället presenterar de en hög med floskler om "kunden först" och annat som går in genom ögat och inne i hjärnan åker det ner i en hög där det står "gammal skåpmat" på en skylt. Att vara blyg anses vara en dygd i Sverige men på Internet är det annorlunda. I online-världen är de företag som inte visar sina styrkor dem man besöker en gång och aldrig mer. Det betyder inte att det man berättar på hemsidan måste tryckas in i huvudet på besökarna eller, gud förbjude självförhärligande, men det måste hållas fram.
Du kan förklara komplicerade saker som du är bra på och lär kunderna något nytt. Det här är ett sätt att få besökare att komma tillbaka. Du blir automatiskt en informationsbank inom ditt område och du får massor av goodwill för det. Fördelen med att förse besökarna med gratis, smart och nischat innehåll är att ditt företag automatiskt blir betraktat som kunnigt och värt att lita på. Allt är faktorer som skapar försäljning.



6. Hemligheten är att bygga sidorna mot ditt mest önskade svar

Hur skulle det se ut om du kom på besök till dina kunder med 300 alternativ av din produkt, andras produkter och saker som inte har med ditt företag att göra? En del företag tycks tro att genom att pladdra om annat på sina hemsidor så gör de sidorna mer ofarliga och mindre säljinriktade (det är fult att sälja). Man tror att man kan få kunderna på gott humör med massor av lullull och när de minst anar det så har de köpt något. De biter sig själva i rumpan. Varför? Det finns fler skäl. För det första har besökaren antagligen inte ramlat in på din hemsida av en slump – han/hon är där för att han/hon är intresserade av det du har att erbjuda och ju färre alternativ du har på sidorna desto lättare är det att ta beslut för din besökare. För det andra skapar du oreda och tar bort besökarens fokus för varför han/hon kom dit. Det som börjar med en avsikt att handla av dig leder till att besökaren surfar över till aftonbladet.se eftersom du länkar dit. Alla dina sidor ska leda besökaren till nästa logiska del av hemsidan men inte bara det. Alla sidor ska också leda besökaren dit du vill att de ska gå. Bygg en trappa för vilka de mest önskade svar du kan tänka dig. Nummer 1 kan vara att få en beställning, nummer 2 att de hör av sig med en förfrågan och nummer 3 att de börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev. Se till att det finns kontaktuppgifter så att de kan göra en förfrågan på ett sätt som inte känns bindande. Se till att det går att beställa en broschyr och ha rutiner för att skicka den. Se till att du har ett nyhetsbrev som det är värt något för besökaren att prenumerera på. Allt du gör på dina sidor ska backa ditt mest önskade svar.



7. Hemligheten är att kunna bli hittad av andra än dina kompisar

Vill du höra något konstigt - Den övervägande delen av Sveriges småföretagare har inte nått ut på nätet än även om de finns där. Det är faktiskt sant. De flesta företag som finns på nätet saknar planer på vad de ska ha hemsidan till och därför ligger den bara där som ett bevis på att teknik driver saker framåt, ibland utan tankar. De har oftast inte funderat på hur man optimerar sidorna (inte lika komplicerat som det låter) för att få trafik från sökmotorer och det brukar sällan finnas några tankar på en strategi för att få rätt trafik genom länkar. Dessutom backas inte sidorna av någon aktivitet utanför nätet förutom ett glatt ”titta in på vår hemsida” i annonserna. Att kunna bli hittad genom andra hemsidor och sökmotorer är viktigt och det är också mycket lättare än du tror att skapa sådana samarbeten.



8. Hemligheten är att arbete med hemsidan lönar sig

En lyckad affärsmodell på nätet innebär att du jobbar på många fronter samtidigt. Du sätter upp en hemsida med smart innehåll. Du har ditt nyhetsbrev. Du registrerar din hemsida till sökmotorerna och katalogtjänsterna. Du är med i diskussionsgrupper, har samarbetspartners som säljer din produkt, har länkar till din hemsida från andra sidor. Du har en bra statistikfunktion som är obarmhärtigt ärlig. Dessutom använder du din e-post smart genom att ha autosvar, i förväg skrivna brev, osv. Och du jobbar utanför nätet för att dra trafik till dina sidor. Slutresultatet blir att du snart kommer ha en fantastisk säljare som informerar om och säljer dina produkter eller tjänster dygnet runt, året runt. I vargtimmen svarar du direkt på en förfrågning eller tackar för en order – helt automatiskt. Medan du sover sött kommer beställningar in och kanske skickas de direkt vidare till distributionsavdelningen.



9. Hemligheten är att ha stenkoll på din webbdesigner

Det är livsviktigt, jag betonar livsviktigt för din hemsida att du förstår att marknadsförarens perspektiv på vad webbdesign ofta skiljer sig mot vad de flesta webbdesigner faktiskt gör med sidorna. Webbdesigner är ingen auktoriserad titel. De allra flesta som kallar sig webbdesigner är bra på att stoppa in saker på sidor så att de syns där, men de har inte alltid lika bra känsla för att kommunicera ett budskap. När fick du senast en fråga om vad du har för syfte med dina sidor av en webbdesigner?
Bra webbdesign är det när den som besöker din hemsida för att få information blir tillfredsställd. Då är hela problemet med webbdesign löst. När hemsidan syns för din målgrupp, är visuellt tilltalande, är lätt att använda och den laddar snabbt – då har du klarat designjobbet. Fattar din webbdesigner det här? Fattar din webbdesigner att det inte finns någon koppling mellan att se framgångsrik ut på nätet och att vara det? Du har värdefulla kunskaper om din produkt och om dina kunder som din webbdesigner inte har. Låt inte din egen brist på kunskap om att knacka in koder ge dig mer respekt för en webbdesigners åsikter än de förtjänar



10. Hemligheten är att förstå att din hemsida och/ eller närvaro på nätet faktiskt kan göra allt det här:

  • Du kan sälja direkt från hemsidan.
  • Du kan imponera på kunder och samarbetspartners med en välkomponerad hemsida.
  • Du kan minska dina kostnader för trycksaker.
  • Du kan informera kunderna mycket mer än du gör nu.
  • Du kan göra det lättare att få feedback från kunderna.
  • Dina konkurrenter finns på nätet. Du måste finnas där också.
  • Dina konkurrenter finns inte på nätet. Du kan bli först.
  • Du kan söka ny personal genom din hemsida.
  • Du kan ge service åt dina lokala kunder där du berättar om rabatter, öppettider osv.
  • Din hemsida kan ge dig trovärdighet eftersom du kan göra den hur stor som helst och verkligen tränga ner i ditt ämnesområde för att visa att du vet vad du pratar om.
  • Du kan producera professionella och aktuella kundlistor.
  • Du kan få tillgång till viktig information om dina konkurrenter.
  • Du kan producera ditt eget nyhetsbrev eller din katalog.
  • Du kan få kunder du aldrig skulle ha fått annars.
  • Du kan göra snabb och värdefull research.
  • Kunderna som besökt hemsidan har redan när de ringer dig fått chansen att få så mycket information de ville ha. De är redan insålda på idén.
  • Din information på nätet är tillgänglig 7 dagar i veckan 24 timmar om dygnet.
  • Du kan ha din hemsida som support för dina återförsäljare.
  • Du kan se till att kunderna kan beställa broschyrer eller säljmaterial.
  • Även om du inte tänker sälja på hemsidan direkt så vill och kan du få kundernas namn.
  • Du kan låta besökarna prenumerera på ett nyhetsbrev eller vara med i en tävling för att bygga en databas med namn.
  • Folk kanske inte köper din femtusenkronorsprodukt på nätet men ditt huvudmål med kan vara att skapa leads som du kan sälja till senare.
  • Din hemsida kan förstärka ditt budskap. Du kan ge bort information gratis eftersom informationen är gratis för dig att sprida.
  • Du kan ge kunderna en god chans att få ett bra intryck av ditt företag.
  • Du kan utbilda din personal och alla andra.
  • Du kan ha dolda sidor som bara är tillgängliga för personalen där de kan gå in direkt och få den information de behöver.
  • Du kan absolut konkurrera med stora företag.
  • Din onlinenärvaro kan skapa framgångar utanför nätet.
  • Istället för att lägga ner tusentals kronor på fyrfärgsbroschyrer kan du lägga den på nätet för priset av bilderna.
  • Du kan etablera företagsidentitet och varumärkeskännedom
  • .
  • Du kan förse besökare med produkt eller företagsinformation.
  • Du kan förse kunder med service och produktsupport.
  • Din hemsida kan bli dina återförsäljares bästa resurs.
  • Din hemsida kan hjälpa att minska telefontrafiken om du har tillräcklig information på sidorna och kan referera till dem i din telefonsvarare till exempel.
  • ...Och mycket mer


  • Ser du vilka hemligheterna är nu? Det finns inget magiskt i en hemsida som säljer, det handlar bara om att göra det strategiskt. Du behöver inte vara en teknikfreak. Du behöver egentligen bara det du redan vet om dina nuvarande kunders viktigaste problem – det du kan lösa åt dem för att få en hemsida att bli lönsam.

    Idéer som andra har gillat

    469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

    "Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
    Internetworld

    "Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
    Häni Yones, Kramtex Workwear

    "Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
    Daniel Evertsson, Creative Reklam

    ”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
    Christoffer Steffens

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.