I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Konsten att ge ett professionellt intryck


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Efter en solig helg på Gotland och en skräckupplevelse på en restaurang är det äntligen dags att prata marknadsföring igen.

En kväll promenerade familjen ner till stamstället vid havet och upptäckte att restaurangen bytt ägare. (Har du märkt att negativa förändringar tar tid att fästa när man är förälskad i ett ställe?) Inte förrän den kedjerökande servitören öppnar ännu en öl bakom disken, tar en klunk och torkar sin svettiga panna över maten innan han svajar sig fram till oss börjar jag ana oråd. Spiken i kisten var åsynen av en fläckig t-shirt och av de vita spiror som stack fram som en poetisk avslutning nedanför de avklippta gymnastikbyxorna på servitören.

Det forna favoritstället fick ett nytt namn som i alla fall jag hade roligt åt under promenaden hem. ”Restaurang svettiga alkisen” (Synd bara att barnen hörde). Det tråkigaste av allt är att jag berättar det här för dig. En missnöjd kund sprider sin uppfattning vidare.

Det är därför vi ska prata om hur man gör ett professionellt intryck nu.


Här kommer 5 tips:

1. Försök alltid vara ett proffs.

Det spelar ingen roll om du har en restaurang, ett förlag eller är konsult – Kunderna förväntar sig att du ska se ut och uppträda på ett sätt som stämmer med deras idealbild av att vara kund. Tänk efter själv på hur du vill bli bemött. Leta gärna efter en idol på området som du kan efterlikna. Min egen idol är en säljare jag träffade en gång. Han var både människa och proffs och förstod vikten av att inte leka företagsansikte med påklistrade leenden utan tog vara på sina egna styrkor – i hans fall var det humor.

2. Hör vad kunderna säger.

Att ha en personlig relation med över 7000 kunder är svårt (Har jag märkt) men det går att försöka. Dessutom är det bara en handfull av dina kunder som är intresserade av personlig kontakt med dig. Det ska du ta hand om och vårda. Det är en heder för dig att ha engagerade kunder som tycker saker om ditt företag.

3. Försök alltid säga ja.

Utmana dig själv att alltid kunna svara ja på vad kunden vill ha. Det går nästan alltid. Om du säljer en sak för 1200 kronor och kunden vill ha rabatt. Säg ja om de köper två.
Om din kund inte har råd just nu – säg att de får betala halva priset nu och halva priset om en månad.

4. Rätta till fel snabbt.

Ibland händer det som inte får hända. Något går snett och du kan inte leverera som du lovade. Du vet att kunden kommer att bli arg och du grämer dig för det där samtalet du måste göra. Helst skulle du vilja stoppa huvudet i sanden och hoppas att stormen drar bort av sig själv. Det gör den inte.
Om du vet att en leverans blir sen, berätta det för kunden direkt när DU får reda på det, inte en dag före leveransen (eller en dag efter att den skulle komma).
Skyll inte ifrån dig. Även om det är "Anders på Order" som lovat för mycket, ta den diskussionen med honom senare men gör vad du kan för kunden nu.
Prata inte om att något är "Policy". Det enda du säger då är att du befinner dig i en stelbent och omöjlig organisation. Berätta istället varför det som hänt har hänt och vad ni kommer att göra åt det. Ansvar är nyckelordet och belöningen kommer, jag lovar.

5. Ta ansvar efter försäljningen

Hör av dig. Se till att kunden fått vad han/hon beställde. Se till att ditt företag blir en trygg plats för kunderna att göra affärer på så han/hon vill fortsätta göra affärer med dig.

Inte så svårt, eller hur

Sveriges populäraste bok om att komma framåt

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.