I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här får du idéer till nya produkter och/eller tjänster


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Det spelar ingen roll vad du säljer idag – imorgon kan det vara omodernt. Många företag med en bra tjänst eller produkt hamnar i en mycket obehaglig fälla när efterfrågan sjunker och de inte har någon plan på en efterföljare, en kompletterande vara eller något som har andra värden som kunder vill betala för att få. Du måste alltid tänka framåt på vad du kan göra för att tillfredsställa marknaden. Här är 7 tips om hur du ska tänka för att få fram en ny produkt eller tjänst som kunderna vill ha.


1. Lös ett problem. Det finns massor av problem att lösa för dina kunder. Lyssna med dem. Intervjua dem om vad de har för problem de vill ha lösta och se var du kan komma in med en idé som hjälper dem.

2. Hoppa på trendtåget. Vad händer i din bransch just nu som du kan haka på. Vad säger de i tidningarna, på TV och på nätet. Leta efter trenden och försök få in det du säljer i den.

3. Förbättra något som redan finns. Fråga kunderna vad det är med din produkt som inte är bra. Fråga vad du kan förbättra.

4. Skapa en ny nisch för en av dina produkter/tjänster. Det är inte alltid produkten man köper i en värld där många saker liknar varandra. Man kan köpa leveranstiden, sättet som den levereras på (en utbildning i Spanien istället för ett tråkigt konferensrum).

5. Lägg till något till en produkt/tjänst som redan finns. Du säljer en sak, kanske att kunderna skulle uppskatta att få något som är relaterat till din produkt/tjänst när de köper av dig.

6. Väck en gammal död produkt till liv igen. Marknaden kan ha förändrats och ett nytt behov ha uppstått.

7. Leta efter en ny målgrupp för din gamla produkt/tjänst. Din ledarskapsutbildning för företag kanske går att ändra lite och passa perfekt för skolledare.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.