I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

De största misstagen nya företag gör - har du också gjort dem?


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

De flesta företag som startar idag finns inte kvar om fem år. Många skulle ha funnits kvar om ägaren hade tänkt på ett annat sätt. Här är de vanligaste misstagen:


Mitt företag=Jag
Det ska vara vad du ska få ut av det här som får igång företaget, men ett företag som ska rulla vidare måste snabbt ändra fokus till Företaget=Mina kunders behov.

Företaget kommer att växa om jag säljer rätt produkter till rätt pris
Hallå! Det här är vad alla jobbar med. Det är inga nyheter för något av de företag som redan finns som du ska konkurrera med därute. Det är intresse för försäljning och marknadsföring som framför allt kommer att sälja dina produkter. Det finns många företag som säljer fel produkt till fel pris och överlever eftersom de jobbar hårt med marknadsföringen och försäljning av den.

Jag satsar på att kunderna ska skicka mer kunder till mig istället för aktiv marknadsföring
Hur nöjd en kund än är har han/hon andra saker att tänka på än dig. Du måste fråga dina kunder om det. Visst pratar vi med andra om positiva upplevelser, men de upplevelserna måste vara fantastiskt positiva. Om dina kunder är nöjda, be dem snällt att berätta för andra om ditt företag.

Kan själv!
Klart du kan, men kommer ditt företag verkligen att bli så bra som det kan bli utan andra smarta människors tankar, utan att du själv utbildar dig, läser böcker, söker efter hjälp när du behöver det.

Nätverkande är bara för stora företag
Nätverkande är helt enkelt ett enkelt sätt att skapa kontakter och bygga relationer med andra som kan hjälpa dig – och som du kan hjälpa. Träffa folk och ta till dig deras kunskaper om vad som fungerar för dem, vilka deras kunder är, vilka allianser de bildat som du kanske kan passa in i. Ni kan hjälpa varandra till bättre affärer.

Du klarar dig utan marknadsföring
Om du har uppfunnit en bil som går på gräs – grattis. Du kan sluta läsa här. För oss andra är det nödvändigt (och väldigt kul) att jobba med marknadsföring. Problemet med marknadsföring för många nystartade företag är att de förväxlar begreppet med dyra annonskampanjer eller enorma budgetar. Annonsering är bara en procent av alla saker du kan göra för att marknadsföra ditt företag. Marknadsföring är egentligen allt du gör för att få möjliga, och befintliga kunder, att upptäcka vad du kan göra för dem på ett regelbundet sätt.

Du klarar dig utan att ha koll på pengar
Nej, det gör du inte. Du måste ha koll på hur pengarna rör sig i ditt företag, annars går det snart åt skogen. Sparka ut kaffeburken (eller papperskassen) du har kvittona i och ersätt den med pärmar och ett bra administrationsprogram. Om du är hopplös med pengar måste du låta någon annan sköta det åt dig, så är det bara
Läs en artikel om att välja administrationsprogram

Jag vet allt jag behöver veta för att lyckas
Istället för att hoppas att konkurrenterna inte ska köra om dig, ta reda på vad de gör. Kolla deras material kontinuerligt, prenumerera på deras nyhetsbrev. Klipp ut deras annonser och sätt upp dem på kontoret. Fundera över hur du ska köra om dem istället för tvärtom. Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på branschtidningar, surfa på nätet och läs böcker för att hålla dig långt framme hela tiden. Bli aldrig mätt på att lära dig mer.


Till sist
Jag är inte så elak som det låter som , men jag menar varje ord. Varje person som tar risken att starta ett företag är värd alla framgång han/hon kan få och därför är det så synd om man inte gör rätt från början. Det är tufft nog ändå att få ett företag att rulla.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?









    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.