I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Listan över hur du gör det kul att gå på ett mingelparty som rör ditt jobb


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare


En del minglande och nätverkande är fruktlöst, men det beror ofta på att man inte tar chanserna när de dyker upp. Här kommer några tips om att mingla bättre.

1. Bestäm dig för vad du ska åstadkomma redan innan du går dit.
Låt inte slumpen slösa bort tiden. Du ska prata med minst 5 personer du inte känner och veta något. The big fish. Finns han eller hon där? Hur ska du nå fram till honom/henne?

Kort anekdot:
Jag på Månadensbokfesten 1994. VD:n på väg till herrtoaletten. Jag går efter. Vi bredvid varandra vid urinoaren. Jag: Varför ger ni inte ut min bok i månpocket?
Han ser förvånad ut. ropar till sin redaktör som råkar vara inlåst på toaletten):
- Varför ger vi inte ut "Den döende yuppien" i månpocket?
- Hrm hrm. Kan vi väl (inne från toaletten).
Jag valde en bra tid - långt efter att de första drinkarna serverats ;-) och boken kom ut i månpocket året efter. Kanske var det toalettmötet som gjorde jobbet.


2. Lär dig varför blyga personer alltid verkar vara så trevliga.
Vet du varför? För att de frågar dig saker istället för att framhäva sig själva. De ber ofta om råd och låter dig stå i rampljuset. Även om du inte är blyg, så kan du i alla fall ta till dig lite av det i ditt minglande.


3. Rör dig!
Ett mingelparty brukar bli en plats där det står folk som redan känner varandra i olika grupper och sneglar på dem de inte känner. Stanna inte kvar bara för att det känns bekvämt och hemtamt. Ge varje person fem minuter och rör dig sedan vidare.


4. Saker att säga till en person du inte känner:
Fråga något. Vad klockan är eller om han/hon vet vad det är ni har på tallrikarna/ vilket företag han/hon kommer från etc. Det är inte svårare än så. Alla är där med öppet sinne och även ensmålöjlig inledningsfras blir ursäktad.


5. Tre saker att tänka på när du fastnar med herr säger-så-tråkiga-saker-att-jag-snart-hoppar-ut-genom-fönstret-än-står-här-och ser-det-där-uttryckslösa-fejset-en-minut-till:

  • Betrakta det som en en del av din roll att lyssna (om det är en kund eller din chef)
  • Försök att leta efter viktig information som kan vara inbäddad i det tråkiga framförandet.
  • Ställ frågor. Ett oinspirerat snackande kan betyda att tråkmånsen inte är så inspirerad själv. Leta efter något annat samtalsämne som tänder glöden i hans/hennes ögon.


6. Var inte Säljiga Steffe överallt.
Han har övat in en trettiosekunderspitch som han drar för allasom orkar höra på: "Apropå god mat, vi har en ny bokserie på temat 100 sidor som ger det smarrigaste inom ett nischat område som problemlösning för alla Sverige småföretagare - läs mer på http://www.redaktionen-se.se/100sidor_info.html ".


7. Och glöm inte visitkorten.
Självklart har du ett där det står vad du kan hjälpa till med, istället för ett där det står vilken läcker titel du har (det kan du ge till dina kompisar istället).

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.