I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Har du någon lunchdejt den här veckan?


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer

Ny kund kanske. Nytt prospekt. Ny samarbetsmöjlighet? Och vad gör du med den chansen?

Jag hade en dejt i veckan som missade chansen.

Vill du vinna VM i klanteri - ta del av det här

1. Strunta i att planera innan lunchen - spontanitet är bäst.
2. Berätta hur bra ni är - det är ni ju.
3. Ös beröm över kunden - limma limma limma så det blir genant.
4. Prata mycket om detaljer, gärna siffror ända ner till minsta byggsten.
5. Berätta ännu mer om hur bra ni är.
6. Snegla runt i lokalen medan ni pratar.
7. Tala om för din dejt att han/hon har fel ofta.
8. Dra ut på lunchen länge så du hinner snacka av dig ordentligt. Ju mer du pratar desto bättre är det. Kunden behöver få höra allt allt allt.
9. Försök få fram ett beslut före kaffet.
10. Fördöm saker i vår omvärld. Muslimer, parkeringsvakter, Göran Persson, etc och förutsätt att kunden är på din sida.
11. Ring upp ett par timmar efter lunchen och fråga om kunden har bestämt sig. Om han/hon frågar om vad, svara bara - om det vi snackade om såklart.


Vill du istället vinna VM i rätt tillvaratagna möjligheter under lunchen - läs här


1. Var förberedd genom att ta reda på saker om företaget och om personen du träffar - Googla fram information.
2. Läs företagets broschyrer och om det behövs, ekonomiska rapporter (Kan beställas från PRV för nästan ingenting).
3. Förbered några samtalsämnen, öppna frågor - koppla gärna på saker som hänt i branschen eller omvärlden.
4. Var tydlig med vad du vill med mötet - inget luddludd.
5. LYSSNA mer än du pratar. Leta aktivt efter vad som får din nya kunds hjärta att slå.
6. Ställ frågor där du försöker ta reda på vad som är viktigt för din kund, istället för att prata om vad du är bra på (Det ska du visa senare).
7. Förbered en plan för nästa steg så det inte hänger i luften. Vad är ditt mest önskvärda nästa steg med den du träffar. Hur ska ni komma dit?
8 Sug på dina argument snarare än kasta fram dem nu. Din tid kommer.
9. Gå hem. Fundera över vad kunden har sagt och se var du kan komma in. Om du har lyssnat och ställt frågor kommer du kunna komma med ett förslag som träffar kunden rakt i hjärtat


Öva nu - jag ska verkligen göra det.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:





Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.