I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Koll på marknadsföring


Sveriges största tipsbrev om marknadsföring för små företag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Marknadsföring är som att ta sig uppför i en rulltrappa som går neråt. Det gäller att hela tiden hålla igång och gå snabbare än motorn i rulltrappan så att man sakta men säkert kommer upp ett steg till. Om du stannar förs du obönhörligt neråt igen – och det är en process som aldrig tar slut under ditt företags livscykel. Mitt förslag är att du snabbt gör dig till vän med den tanken. Idag plockar vi fram djävulshornen.

Varje gång jag sätter igång mobiltelefonen så kommer en meddelandetext upp. Det står: ”Var beredd på förändring”. Det är den viktigaste påminnelsen jag får varje dag. Den allsmäktiga marknaden är bångstyrig och lynnig. Helt plötsligt kan du få en konkurrent med en hajpad produkt som får all uppmärksamhet eller så vaknar du en dag och din produkt har blivit omodern – och du fattar ingenting. Vet du vad dina konkurrenter sitter och gör just nu? Är du ett hot så letar de efter sätt att ta bort dig – just nu.


Åtta saker du ska göra för att gå snabbare i rulltrappan


  • Att aktivt lyssna på vad kunderna säger snarare än att hoppas på det bästa och lita på att dina bästa kunder kommer fortsätta vara det ökar din hastighet.

  • Att vara vaksam på vad som är på väg att hända i din bransch och vad som händer hos dem du är beroende av, dina intressenter, trimmar dig. Ha koll på omgivning Läs branschtidningarna och besök dina konkurrenters sajter kontinuerligt.

  • Håll dig nära dina konkurrenter – samarbete helst, men om det inte går – se till att du vet allt om vad de gör. Klipp ut deras annonser, läs deras material, besök dem på mässorna, lägg in en pressbevakning på dem. Håll koll helt enkelt.

  • Se till att du står för förändringen snarare än att du tvingas reagera på den. Att alltid försöka och sträva efter att hålla dig före konkurrenter och kunder är att börja springa istället för att lunka i rulltrappan.

  • Att vara beredd på förändring betyder också att du gör dig så lite beroende av leverantörer som möjligt. De ska inte kunna ställa samma krav på dig som du på dem. Håll alltid ögonen öppna efter nya leverantörer. Leta alltid efter en bättre deal.

  • Upprätta genast en plan som gör dig förberedd på förändringar som rör din känsligaste punkt, det du vet är din svaghet. Den här planen gör dig beredd på vad du ska göra och det skapar handlingskraft. Om en produkt kommer som dina återförsäljare gillar mer. Om din leverantör höjer priserna eller ändrar saker, vad kommer du göra då?

  • Tänk – och tänk hårt på vad du kan erbjuda kunderna som dina konkurrenter inte kan erbjuda. Vad kan du erbjuda i framtiden? Vad kan du ta fram som chockar kunderna och konkurrenterna?

  • Kom ihåg att det är du som ska sitta vid styrspakarna och att bara läsa på den här sajten hjälper inte – du måste göra sakerna också.

    Lästips som 75 000+ andra har gillat

    Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

    "Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
    Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

    ”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
    Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

    ”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
    Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

    Peder Nilsson, Farsta Lås AB

    ”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
    Tack från mycket nöjda läsare!”

    Solweig Holmqvist,MODULINE AB

    ”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
    Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

    Andreas Papacosta

    ”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
    Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

    Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
    Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

    Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

    Här kan du se om Rivstart är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.