I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Fem saker du INTE ska göra när du säljer per telefon


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer


Nu ska du få höra något kul. Så här i efterhand får jag skrattattacker bara jag tänker på det.

För en tid sedan köpte jag en helsida i en tidning. Jag ska inte plåga den stackars annonssäljaren med att hänga ut tidningens namn här, men hans samtal två veckor efter annonsinförandet var helt absurt och det bevisar att de allra flesta säljare bara är intresserade av att kränga NU - inte att skapa ett långsiktigt samarbete som är lönsamt för båda parter. Hörde du det där - för båda parter.


Här kommer dina 5 tips om hur du INTE ska göra när du följer upp en försäljning per telefon


1. Utgå från att din kund har tid med dig just nu.
Respektera aldrig att din kund har andra saker att göra. Utgå från att Han/hon har suttit på en stol med fötterna på bordet och stirrat på telefonen och trånsjukt undrat när du ska ringa.

2. Prata på bara.
Öppna samtalet med ett flåshurtigt "Tjenare" och börja sedan att dra en harang av opersonligt babbel om var du ringer ifrån och om vilken sida av landet du ringer från och vilket väder ni har i detalj och vänta sedan tyst i luren på reaktioner.

3. Visa hur lite du bryr dig om vad kunden svarar på dina frågor.
Säg: "Absolut absolut absolut" utan emfas genom samtalet vad kunden än säger och när han/hon äntligen blir tyst frågar du om han/hon vill köpa mer.

4. Låt ditt snabbt svalnande intresse för samtalet lysa igenom snabbt.
När du inser att kunden inte kommer beställa mer just nu, börja bläddra i dina papper efter nya prospects att ringa om 3 minuter (så att bläddrandet hörs i bakgrunden).

5. Strunta i att bestämma nästa steg.
Bestäm dig för att ett uppföljningssamtal är tillfredsställande utfört när du slagit siffrorna på telefonen, fått svar, sagt något och lagt på luren igen. Ställ inga högre krav än så. Bry dig inte om att ta reda på kundens planer för framtiden så du ser var du kan komma in där eller lyssna efter andra möjligheter för er att ha ett långsiktigt samarbete.

Och när du har lagt på luren - Fundera inte en sekund över hur du nu kan bevisa för kunden att det ni pratat om har gått in i ditt huvud. Fanns det ett problem? Hur kan du visa att du tänker lösa det? Skicka ingen e-post med ett smart förslag som visar kunden att du hört vad han/hon sagt under samtalet. Dra sedan täcket över huvudet igen och slumra vidare.

Lästips som andra har gillat

Lyckas med kalla samtal - 244 tips som gör dig bekväm med att ringa och sälja

"Boken "Kalla samtal" är lätt att ta till sig oavsett vilken nivå säljaren ligger på. Våra säljare använder den som ett uppslag, och det är enkelt att läsa ett par sidor med tips innan passet börjar!"
Mattias Kindgren, UMS Media Sverige

"Boken "Kalla samtal" har gjort hela skillnaden i mitt jobb som anställd säljare. Först var jag skeptisk men eftersom alla råd är så konkreta kunde jag bara välja och vraka vilka jag vågade börja med. Det tog inte lång tid innan jag fattade hur enkelt det är att nå ut om man har rätt attityd. Om jag kunde förklara för mina barn att morötter är nyttiga också, precis på samma sätt som den här boken gör telefonförsäljning enkel."
Torbjörn Blom, Alingsås

"Det absolut bästa med boken är att den är så simpel, ett enkelt tips per sida, ingen tung läsning med andra ord. "lyckas med kalla samtal" hjälper mig med motivation varje dag, en simpel påminnare mellan kaffet och duschen om vad som är roligt med jobbet och sparkar in hjärnan i "sälj-läge" redan innan man satt sig vid telefonen. Innan man lämnat huset ens!"
Jesper Arnesson, Kristianstad

"Boken är informativ och lättläst och trots att jag redan jobbar som mötesbokare har jag fått nya insikter och kunskaper. Det är bra med sifferformatet. Jag läste boken med minst en ”regel” om dagen.”
Vivi-Ann Olsson, VACCON

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.