I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur blir man en bättre säljare? Här är svaret


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Nyckeln till att bli en bättre säljare är att bli bättre på att kvalificera kunder, men hur gör du för att avgöra om en kund är värd att lägga tid på? Det finns tre enkla steg att avgöra om personen som kontaktat dig är värd din tid:

Steg 1 handlar om att avgöra om kunden verkligen vill ha det du säljer.
Inom de första minuterna av ert samtal måste du kunna avgöra om kunden bara är ute efter att kolla ditt pris, pumpa dig på gratis råd eller om de verkligen vill köpa fördelarna du erbjuder. Prisjägare är inte dina favoritkunder. De hoppar ifrån dig direkt om de hör ett bättre pris någon annanstans. Det är sällan lönt att försöka övertyga en person som bara pratar om priser.

Steg 2 handlar om att avgöra om kunden är beredd NU (eller inom en nära framtid).
Inom de första minuterna av ert samtal är det viktigt att du prioriterar kunden och projektet. Kunder som vill ha din lösning, kan betala för den och är beredda att köpa nu, förtjänar alltid din tid och uppmärksamhet. Prioritera de här kontakterna efter vinstpotential. En del av dem drar in mycket pengar men lite vinst, medan andra, mindre projekt, kan dra in större vinster. Ha metspöet ute men lägg inte ner din värdefulla tid på personer som inte är beredda att köpa NU (eller inom en nära framtid).

Steg 3 handlar om att avgöra om kunden har för avsikt att gå hela vägen.
Du har säkert precis som jag ägnat alldeles för mycket tid med att hoppas på att en kund ska slå till. Du har säkert varit med om långa beslutsvägar där det som ni pratade om från början inte blir något. Och du har säkert träffat på möjliga kunder som är karismatiska och har STORA planer om ditten och datten och du vill såklart tro på dem för OM det blir av så kommer det att betyda massor av affärer för ditt företag. Du har i de allra flesta fall blivit besviken och arg på dig själv för att du trott på det här men snart ringer telefonen igen och i andra änden målar en ny person upp sina fantastiska planer där ditt företag finns med på ett hörn och du blir förförd igen. D.v.s. om du inte är lika hård och elak som jag är. Och i någon procent av fallen är det verkligen en superkund du pratar med så håll kontakten men lägg inte ner för mycket tid på personer som inte kan betala för det du säljer. Det finns alldeles för många sådana där ute.

Jag är nästan farligt förtjust i mina egna kunder. Jag tänker på dem dygnet runt för att de är värda det. Jag funderar över hur jag kan göra deras liv lättare och hur vi kan komma med lösningar som får dem att jubla. Jag har tid med det eftersom jag har elaka listan: Vill du höra den?


Först snälla listan (som är till för dig som faktiskt köper saker från oss och därmed håller oss i luften):

1. Om bokförlagets kunder inte är nöjda med något ska vi göra allt i vår makt för att rätta till det även om det kostar oss mer pengar än kunden lagt ner
2. Kunder som köper saker av oss (och betalar för dem) är våra bästa vänner och ska alltid behandlas så.
3. Kunderna ska få vår tid om vi har den (Jag hinner långt ifrån alltid att göra analyser av hemsidor, säljbrev och andra saker som kunderna vill ha men jag försöker alltid).
4. Redaktionens kunder är hungriga och vi älskar hunger så den som har ett definierat skäl att träffa oss får alltid göra det om det passar i tiden och med företagets inriktning just då.


Stränga listan

Jag jobbar aldrig med folk eller saker som:

1. Vill träffa mig för att prata om något odefinierat eftersom jag av erfarenhet vet att det nästan alltid förblir just odefinierat (Den tiden är mina kunders istället)
2. Känns som drömmande pratkvarnar. Jag vill jobba med hungriga personer som redan har en stabil grund att stå på och saker att göra av sig själva.
3. Är gnällspikar eftersom det inte är roligt och jag vill ha roligt för att kunna fungera och ge de riktiga kunderna mitt bästa – det är vad de betalar mig för.
4. Har orealistiska förväntningar av vårt samarbete.
5. På ett uppenbart sätt bara vill ha gratis råd om sin verksamhet.
6. Inte är professionella i förhållande till min tid (möten skjuts upp, förseningar osv.)
7. Inte innebär att båda vinner på det.
8. Projektet inte är prioriterat och byter ansvariga hela tiden
9. Vill att jag ska sänka priserna under våra överenskommelser för att konkurrenterna har gjort det.
10. Får mig att känna mig illa till mods (Företaget kan ha en tveksam inriktning eller säljer något som känns som en bluff)

Nu är frågan – hur ska din ”elaka lista” se ut? Gör en sådan lista så snabbt du kan och se din tid komma tillbaka till dig. Håll den hemlig och håll dig till den så ska du få se hur du blir en mycket bättre säljare.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

    Gratis råd för dig som är säljare
    Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
    Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

    Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

    Läs ett brev och se om det passar dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.