I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hitta din säljstil och bli trygg som säljare

De flesta som startar ett företag verkar glömma bort vad det är som får ett företag att fungera. Det känns så härligt att man äntligen ska få göra det man drömt om att man tappar bort vad som får ett företag att leva: Pengar.

Pengar är syret för ett företag. Utan pengar finns det snart inget företag. Du vet redan allt det här men vad du kanske inte vet är att man faktiskt kan känna sig bekväm med att sälja och skaffa de där pengarna hur man än är funtad.

Jag är själv ett exempel på det här. Jag driver bokförlaget som står bakom den här sajten. Vi har ett femtontal författare och förlaget går alldeles lysande. Skälet till det är enkelt: Jag vet hur vi ska göra för att sälja på ett sätt som är roligt för mig. Jag påstår att det går att göra försäljning roligt hur man än är som person. Man måste bara leta reda på sin egen säljstil.

Om vi kände varandra bättre skulle du veta att jag verkligen avskyr säljare som är påträngande och har ett lite för stort smajl och känns falska som personer (ja, de flesta helt enkelt), men jag älskar säljare som sätter sig in i vad mitt företag handlar om, hittar och föreslår en lösning som jag tjänar på och som presenterar den på ett sätt som känns som ett samarbete (de är ytterst få).

Just därför bestämde jag mig för tio år sedan att bli en den säljare som jag själv gillade. Konsekvensen av det är att jag inte kränger saker. Jag inser att det bara är den hungrigaste delen av Sveriges företag som ingår i vår målgrupp och jag lägger därför inte ner en minut på resten av den möjliga målgruppen. Det enda sätt jag kan driva ett företag på är att leta efter de som är likadana som jag själv. Hittills har jag hittat runt 60 000 av dem, så jag är nöjd.

Vad säger du om det här?
Tänk om du skulle börja vässa till det du säljer lite så att du får det lättare när du träffar kunderna – eller att kunderna börjar komma till dig av sig själva – visst vore det en dröm.

Och vet du – du behöver inte trixa med din personlighet och bli någon du inte är för att kunna sälja. Mina kunder blir lika glada och chockade varje gång vi pratar om det här eftersom de lider så mycket. De är ju jätteduktiga på att coacha chefer, sälja manicker, trycka broschyrer och allt vad de gör. Så fort de förstår att de inte behöver lägga sig till med gamla säljartricks och begå våld på både sin egen och kundernas integritet så tänds gnistan i ögonen igen. Skönt tycker jag.

Så vilken är lösningen på problemet?
Jag skäms nästan att säga det för att det är så enkelt: Titta på dina styrkor.

Ja, så är det. Jag ber alltid mina kunder att räkna upp alla fördelar de kan komma på som de har och som kan ge kunderna nytta. Sedan ber jag dem att skriva upp styrkorna på en lapp och ha den på kontoret så att den aldrig tvivlar på sin egen talang (eller på det de säljer).

Styrkor kan vara:
• Stora kunskaper inom ett område
• Utåtriktad
• Bra på att få igång saker
• Positiv
• Lätt att resa sig efter några smällar.
• Analytisk

Ok, så vad gör du med den här listan?
Jo, du tittar på dina styrkor och ser hur du ska göra för att sälja på ett bekvämare sätt – och på ett sätt som du tycker är roligt. Om du tycker att det är roligt kommer du nämligen att göra det.

Säg till exempel att du är mer introspektiv än utåtriktad. Du avskyr att känna dig påträngande och gillar att sitta i din egen lilla låda och fixa. Det finns massor av experter som är just sådana forskartyper. Just nu sitter det hundratals ”nördar” och kan göra appar till Iphone och Android-telefoner utan kunder för att de är experter på datorer, inte på möten öga mot öga med kunder. Lösningen för dem är såklart att helt strunta i kundbesök och stora presentationer och istället köra allt via internet.

Ja, men säger du kanske, så kan man ju inte göra. Det kan man visst. Man kan sälja på det sätt man är mest bekväm eftersom det också kommer att leda till det bästa resultatet. DU dras nämligen till det som tilltalar ditt ego bäst och när du får göra sådana saker så mår du bra och du gör dem gärna. Dina intressen är nyckeln till din passion och kreativitet. Så om du vill känna dig mer entusiastisk i ditt jobb som säljare – studera dina intressen och ditt ego.

Hemläxa:
Gör en lista över dina styrkor och fundera över hur de kan vägleda dig till det bästa och roligaste sättet för dig att sälja. Ska du koncentrera dig på att sälja mer på internet, öga mot öga med människor du aldrig träffat, gå med i nätverk, starta ett eget nätverk, bli expert och se till att synas överallt, sälja i egen katalog, ringa och sälja, skapa en sajt för din bransch och sälja genom den, skaffa återförsäljare, anställa en säljare? Vad skulle du känna dig bekväm med? Om du svarar: Inget, så tänk på dina mål igen. Allt kan inte vara bekvämt till att börja med, men du kan göra det bekvämt på ditt eget sätt.


Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.