I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Gräsklippning och marknadsföring är samma sak - nästan


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Jag läste en gång att Amelia Adamo bedömer folk efter hur de rör sig. Hur snabbt de går, äter och gör vardagliga saker avgör hur snabbt de kommer att fatta saker – enligt henne.

En gång i tiden jobbade jag natt på Kronobergshäktet där jag, en annan vakt och Refaat El Sayed hade en tävling om att laga bäst mat (apropå särbehandling av fångar). Där stod vi på torsdagskvällarna i ett trångt pentry och snart lärde vi oss att Refaat bedömde människor efter om de följde recept eller körde lite fritt. Jag var mer kreativ än noggrann och min kollega var tvärtom. Enligt Reefat som nog bara var bara virrig.

Jag har verkligen längtat efter en egen sån här skön måttstock – och den kom i somras när jag klippte gräsmattan. Folk klipper gräsmattor olika, har du sett det? En del har behov av att inte gå över samma plätt mer än en gång och svettas nitiskt över stock och sten, hur svårt det än är.

Själv börjar jag någonstans i närheten av gräsklipparskjulet och betar av allt jobbigt först. Alla kanter, allt runt buskar och vid grusgången. Sedan delar jag in området i mindre bitar där jag kan gå rakt fram och tillbaka och släppa tanken på vad jag håller på med och bara få det gjort. Det värsta först. Apropå marknadsföring alltså.


Så hur klipper du gräsmattan egentligen (Eller tar itu med marknadsföringen)?

Vilken typ är du?

1. Du läser allt om hur gräs fungerar, tillväxthastighet, ideala väderförhållanden, optimal gräshöjd ställt mot meteorologiska fakta som soltimmar per år, vind, surhetsgrad och bakteriologiska fakta o m jorden– snark…kommer aldrig igång. Du kan inte leva med uttrycket: Hellre något bra idag än något perfekt imorgon, för det kan aldrig bli så perfekt att du kommer igång.

2. Du gillar att få igång processen, klipper en stund och tröttnar snart för att träden behöver ansas…och tröttnar efter ett tag för att dasset behöver målas…och…

3. Du väntar på att någon annan ska göra det, för det kan vara så jobbigt (och det är ju sant)

4. Du klipper och njuter av processen i varje enskild sekund (Fantasifigur)

5. Du slutar klippa för att det ”kanske börjar regna snart” (Man kan inte klippa gräs när det regnar, inte ringa kunder på fredagar etc)

6. Du börjar klippa grannens gräs istället (Nätverkar så mycket att affärerna blir lidande)

7. Du letar ständigt efter en ny gräsklippare – en bättre – smartare – dyrare – men låter alla modeller stå i skjulet (bredvid CRM-systemet)

8. Du tröttnar på vårdandet, vill ha resultat snabbare och tar fram en jordfräs (spammar kunderna) eller en asfaltsmaskin istället.

Eller… Du tänker på belöningen och resultatet som kommer av ett väl utfört jobb. Du är idealpersonen som förstått hur alla lyckade projekt fungerar – Det är jobbigt att komma igång, det finns massor av hinder och ursäkter men belöningen i gräsmattefallet är en kall öl på trappan. I marknadsföringen – är belöningen nöjda kunder och en prasslande kassa . Det är den här personen vi vill vara på jobbet och det är den vi försöker bli varje dag. Eller hur?

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.