I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Marknadsföring - allt börjar med ett frö


Sveriges största tipsbrev om marknadsföring för små företag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Den viktigaste hemligheten med att lyckas som företagare är att hålla på. Att alltid leta efter nästa möjlighet för företaget. Att dyka upp när kunderna behöver dig. Att överraska kunderna. Att tänka sig blå i ansiktet på hur man ska få kunderna att aldrig tänka tanken att byta leverantör. Det är helt enkelt engagemang det handlar om. Och det här är ett pågående. Det tar aldrig slut. Varje dag är verkligen en ny chans att göra något som kunderna uppskattar. Det du lägger ner tid på idag får du betalt för imorgon. Det finns ingen snabb lösning på att tjäna pengar, få ett företag att växa. Jag tycker att det är toppen. Det betyder att du har större chanser än många stora företag att vinna en plats i kundernas hjärtan med engagemang, glöd och lust - som faktiskt är gratis.

Allt börjar med ett frö. Ibland måste man akta sig för vilka frön man sår i omvärlden. Läs får du se hur jag trodde att jag var en pedagogisk förebild för mina barn


Hur mina dotter gjorde som jag gjorde istället för som jag sa

Jag svär verkligen för mycket ibland och det är ju inte så bra när barnen hör eftersom… ja, du fattar.

Men så kom jag på en smart idé som jag presenterade för barnen en morgon när jag slog stortån i sängstolpen och de skadeglatt och sammangaddat unisont säger att "det är fult att svära".
Jag grinade illa en stund och sedan kom den där supersmarta, revolutionerande och på alla sätt helt nya tanken in i huvudet. Jag sa helt enkelt att den dag de kan förklara vad bruttonationalprodukt betyder och innebär, så får de också svära hur mycket de vill.

Ett par dagar senare kom min elvaåriga dotter in med ett förnumstigt leende och sa: "Nu vet jag:"Bruttonationalprodukten är värdet av alla varor och tjänster ett land procera…prodicer…pro..fan också. Det gick ju i morse."

Där fick jag…

Nu ska vi prata om vad du sår för frön i din omvärld. Här är några frågor som är nyttiga för dig att svara på:


Vilka har fått ditt visitkort den senaste veckan?
Du har väl ett visitkort som går att använda till något? Du har väl tips på det eller något annat som gör att man vill behålla det? Om du har det kan du sticka det under vindrutetorkare eller ge bort det till damen i Pressbyrån som antagligen behöver det du erbjuder eller känner någon som behöver det.. Fem kort om dagen blir ettusenfemhundra kontakter om året. Och så har du kanske personal som kan göra samma sak. Nu har du skaffat en…vad heter det…såmaskin med turbo?

Vilka samarbetspartners vill du ha om ett halvår?
Det finns flera andra aktörer där ute som har samma kunder som du. Hur ska ni hjälpa varandra? Vet de att din lösning finns? Ett e-postmeddelande till dem hjälper dig att få reda på vad de tänker.

Vilket är ditt viktigaste problem just nu?
Sätt upp det på kylen, på väggen, på toaletten eller i entrén så du har det framför dig hela tiden. Uppmuntra andra att ta del av problemet och komma med idéer. Dina leverantörer, dina kunder, dina samarbetspartners kanske sitter inne med lösningen.
Vilka saker ger du bort för att fånga kunden på sikt?
Har du ett nyhetsbrev, elektroniskt eller fysiskt. Skickar du det på papper till de kunder du vill ha om ett halvår? Du skickar det väl inte med e-post eftersom det känns snålt och påträngande. Om det är ett bra brev som hjälper dem är det lättare att komma ihåg dig när du ringer i april.

Har du tagit bort de livsfarliga orden?
Vad gör du för att sortera bort orden, "jag", "vi" och "våra" i din marknadsföring och hur ersätter du dem med "du", "din" och "era"? Glöm aldrig att kunderna inte är intresserade av hur bra du tycker att du är. De vill bara veta vad du kan göra för dem.


Gör nu!

Citatet: Engagemang, glöd och lust är faktiskt gratis

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Här kan du se om Rivstart är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.