I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

7 sätt att göra ditt företag säljbart

Här kommer en otroligt jobbig fråga: Har du skapat ett företag eller har du egentligen bara fixat ett jobb åt dig själv?

Tro det eller ej, men de flesta små företag är egentligen inget annat än en förlängning av sina ägare. Om ägaren försvinner, så försvinner också företaget. Hur är det med ditt företag? Skulle du kunna sälja det idag och hur mycket tror du att en köpare skulle vilja betala för det? Är det tillräckligt mycket för att du skulle kunna leva resten av ditt liv på en Söderhavsö? Min fråga till dig är: Vad gör du idag för att bygga ditt företag, så att det får ett riktigt värde?

Det smartaste sättet att se på sitt företag är att se det med en eventuell köpares ögon för det är ju så att när någon köper ett företag, så köper de också systemet bakom företaget. Vi pratar om till exempel processer, kundlistor, intern kunskap och upparbetade kanaler för att sälja. Det går inte att sälja ett företag om inte den nya ägaren kan ta över direkt och bli lika framgångsrik. Här ligger också problemet för de allra flesta små företag – det går inte att sälja företaget eftersom deras främsta konkurrensmedel är ägarens/ägarnas specialkunskaper. Om de lämnar sitt företag, så är det bäddat för katastrof.

Men, det här går såklart att ändra på och förbättra. Säg att du är webbdesigner och gör allt jobb själv – då vill ingen köpa ditt företag eftersom det är stor risk att kunderna försvinner så fort du gör det. Om du däremot har en grupp webbdesigners som gör jobben – då är det mer sannolikt att du har något att sälja. Att vara oumbärlig i företaget är problem på andra sätt också.

Säg att du råkar ut för en olycka eller blir sjuk i flera månader – kan ditt företag rulla vidare utan dig då? Vad skulle hända med din familj om något hände dig? Skulle ditt företag då vara en tillgång för dem att räkna med eller skulle det behöva läggas ner för att arvet du lämnade efter dig var beroende av att du fanns i företaget? Det här är jobbiga tankar som vi helst inte vill tänka, men jag vill skrämma dig lite för då vet jag att du lyssnar. Ett mildare sätt att säga det här skulle vara att istället fråga så här: Om du var på semester i tre månader – skulle ditt företag fungera utan dig då?

Om svaret är nej så vet du att det är dags att börja bygga om lite, men det finns andra motiv också. Samma faktorer som gör ett företag attraktivt för möjliga köpare är de samma som gör ett företag bättre att äga och då pratar vi om effektivitet, automation, repeterbarhet, bra dokumentation, skalbarhet o.s.v. Även om du aldrig tänkt dig att sälja ditt företag, så tjänar du massor på att bygga företaget som om du hela tiden går i tankarna att du verkligen ska sälja det. Du kommer nämligen att sköta allt viktigt bättre då.


Här är dina tips för att skapa ett företag som du kan sälja:

1. Börja se ditt företag som en sak – inte som en förlängning av din personlighet
Ditt företag ska inte vara ett ombud för din personlighet, ditt sociala liv eller din familj. Företaget ska vara ett objekt som ska formas och hanteras så att det kallt kan säljas för så mycket pengar som möjligt när du har tröttnat eller har något roligare att göra med pengarna. Om du inte kan tänka dig att separera dig själv från företaget, så bygger du inte för att sälja och då anstränger du dig inte som du skulle kunna göra för att bli företagets ingenjör.

2. Leta efter utveckling som inte har med dig att göra
Det spelar ingen roll om det är produkter eller tjänster, men de ska inte vara kopplade till att bara du kan sälja eller utbilda andra på dem. För tjänsteföretagare kan det vara innehåll i form av böcker, utbildningsmaterial eller ett bra nätverk som jobbar för dig med uppdrag de får av dig. Istället för att du är webbdesignern, så skapar du en grupp webbdesigners som blir beroende av ditt företag. Investera tid och pengar för att lära de bästa och smartaste att ta din roll. Sparka helt enkelt dig själv som guru för företagets bästa.

3. Anställ säljare
De flesta företagare är företagets bästa, och ibland, enda säljare. Det verkar ju bra, men om du vill skapa ett riktig oberoende företag som fungerar av sig själv utan dig och som du kan sälja, så måste du kunna bevisa att försäljningen inte är beroende av dig personligen. Anställ minst två säljare och skapa ett system för försäljningen. Hitta återförsäljare och samarbetspartners som säljer åt dig också, så att det inte bara är dig allt handlar om.

4. Släpp beroendet av allt annat än de produkter och tjänster som jag pratade om i punkt två
De bästa företagen är bäst på en sak. Det ger dem en udd och det gillar både kunder och köpare. Köpare vill inte ha stoppningen i ditt företag – de vill ha det som har gjort dig känd.

5. Ta hand om nyckelpersonalen
En köpare behöver se att dina nyckelmedarbetare kommer att stanna långt efter att du själv har stuckit vidare. Ge din nyckelpersonal skäl att stanna genom konkreta belöningsplaner, bonusar och/eller kontrakt på minst tre år.

6. Gör en körlista
Dokumentera hur allt görs i ditt företag, så att en komplett idiot kan ta över spakarna om du skulle “ta semester”. Jag har till exempel en lista över alla kontakter med leverantörer, lösenord till alla sajter, planer för framtiden och dag-för-dag-planering i en mapp i bokhyllan ifall jag skulle bli överkörd av en buss eller något sånt och någon annan måste ta över.

7. Ta en lång semester
Du måste själv försäkra dig om att systemet du skapat fungerar.

Till sist en överraskning
När du har byggt ditt företag för att sälja det, så upptäcker du också att du faktiskt har byggt ett företag som dessutom har växt. Grattis! Om du vill kan du sälja det och dra till Söderhavet. Det kunde du inte förut.

Lästips som andra gillat

Konsten att sätta smarta mål - och att nå dem

”Boken fick mig att öppna ögonen för att jobba mer målinriktat. Den här boken ligger nu som grund i vårt nya tänk när vi ska presentera vår marknadsplan. Mycket lättläst och bra bok.”
Jonas Andersson, Scantec Lab

"Jag har använt boken vid uppsättning av affärsmål för en enhet och den har hjälpt mig med principer och guidelines, Boken gav mig tankar att reflektera över när det gäller målsättningar.”
Ronny Eryd

”Den tog upp både jobbet och privat, allt hör ju ihop. Jag fick veta för ett år sedan via en utvärdering att jag inte var så strukturerad. Jag chockade mig själv och min omgivning. Men när jag började fundera lite på det så var det nog ganska sant. Jag är duktig på att kasta upp bollar men inte att ta ner. Jag måste börja jobba med mål så jag vet att jag kommer i mål och att jag jobbar mot rätt mål. Det är ett pågående arbete kan jag säga. Jag här läst flera böcker från ert förlag och det jag tycker bästa om är böckerna är korta och koncisa, lull-lullet är bortskalat. De innehåller praktiska tips för att komma vidare. De är dessutom roliga att läsa vilket höjer värdet ytterligare.”
My Oscarsson, Saferoad

"Boken har hjälpt mig med att stanna upp och fundera på vad jag vill, och hur jag på ett målmedvetet sätt kan ta mig dit. Jag ska nog gå tillbaka till boken då och då, det kan löna sig."
Pernilla Jansson, Ateljé Smått & Mått HB

”Boken har hjälpt mig att skapa bättre beslutsunderlag i mitt företagande. Jag har lättare att hålla rätt kurs och följa en plan. Boken var pedagogisk och bra.”
Appelgren, Arevenue

”Boken var en effektiv och innehåll inspirerande sammanfattning av ett viktigt ämne. Jag använder mig av ”målkedjor” när jag sätter upp mål, vilket leder till bättre måluppfyllnad.”
Peter Magnusson, Marinshopen R.M. AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.