I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Bli bättre på att fira framgångar

En sak som alltid fascinerat mig är hur dåliga företag är på att fira att de når olika mål.

Jag tror att det har med både Luther och Jante att göra. Man ska inte förhäva sig. Man ska inte tro att man är något. Och framför allt – om vi firar den här nya affären så kommer väl det att straffa sig på något annat sätt (Luther igen). Det får inte vara för kul på jobbet helt enkelt.

För mig är det makabert eftersom nyckeln till att vilja nå ett tufft mål är att man får något för besväret där i slutet av tunneln. Men istället för att glädjas åt och fira nya affärer så lägger många företag energin på att ta ut nya mål som alla ska jaga upp sig över och på något magiskt och automatiskt sätt bli entusiastiska över. Herregud, vi är ju bara människor.

Jag är själv en mästare på att fira och skälet är enkelt: Mina arbetsdagar är långa, branschen är tuff och kunderna är kräsna. När vi lyckas övertyga är det FEST. Varje gång vi lyckas sälja minst 500 böcker på en dag är det Champagne. Det händer inte varje dag, men det händer (om det börjar det hända varje dag får vi väl gå över till Pommac).

Bokbranschen är tuff och jag antar att din bransch inte heller är en räkmacka. Se därför den här texten som uppmaning från mig till dig att fira små och stora framgångar så ofta det går. För tänk om du skulle fira dina framgångar under lika lång tid som du grämer dig över dina motgångar – vilket resultat skulle det få? Sug på den karamellen en stund. Det finns ju faktiskt ett skäl till varför idrottslag kramar om varandra och firar varje mål. Det lyfter spelarna och får dem att bli sugna på att fira igen. Enkelt uttryckt: Ge järnet för att få in en boll, en puck till.

Det här är vad jag undrar över:

• Varför blir det krismöte om du förlorar tre kunder när det inte blir ballonger och serpentiner när du vinner fem nya?
• Varför finns det säljmål men inte särskilt uppställda firarmål på alla företag (om vi når det här så ska ni få se på "Champagne och slänga chefen konferenshotellspoolen")?
• Varför firar vi inte nyvunna kunskaper (upp på lastbilsflaket med alla i personalen som blir certifierade för X)?
• Varför ger inte ledningar bort privat firande för personer som lyckats med något svårt (en middag med fru/man på ett trevligt ställe)?

Varför är det så här egentligen?
Är det för att det i någon slags hemlig företagsbok står att seriöst företagande ska vara grått och trist och att uppnådda mål ska tas för givna? Det roliga, om man nu kan kalla det roligt, är att det är så kontraproduktivt. Firande av mål gör att man väcker upp den goda jaktinstinkten och får tillbaka glöden i ögonen. Och tvärtom – höga mål som folk fixar att nå men som går obemärkta förbi sänker motivationen. Läskigt.

Hemläxa:
Planera något kul redan nu så finns det klart när det är dags att fira det där målet. Ta helt enkelt ditt firande på största allvar så ska du se vad som händer med motivationen – och inte minst resultatet på sista raden.

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.