I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Fem tankeexperiment för modiga marknadsförare


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ibland är det viktigt att ändra sitt tänkande och det finns lätta sätt att göra det för att förstå hur man gör sitt företag bättre. Om det blir bättre för kunderna blir det bättre för dig.


Experiment 1
Byt fokus från dig själv till din kund. De flesta företagare tänker på sig själva först (erkänn nu). Vad skulle hända med ditt företag om du började tänka som dina kunder? Vad skulle du förändra om du själv var kund till ditt företag? Vad bryr sig dina kunder om? Vad är det de vill åstadkomma som du kan hjälpa dem med? Om du vore kund till dig själv – skulle du ärligt talat bry dig om vad du erbjuder idag? Skulle du säga: Det här är företaget jag vill vara kund till? Om du inte kan svara ett självklart JA, vad kan du i så fall förändra för att kunderna ska säga JA till det det du erbjuder.

Experiment 2
Tänk på dina kunder som om de vore dina patienter. De har en sjukdom, en brist som du kan råda bot på. Hjälper du dem verkligen med din mirakelmedicin? Eller har den samma innehåll som alla andra mediciner på marknaden? Du vet innerst inne att du kan ändra lite på receptet, eller hur?

Experiment 3
Tänk på dina kunder som om de vore trotsiga tonåringar. Hur skulle du göra för att få deras naturliga misstänksamhet att släppa inför det du säljer? Tänk dig att de säger ”Jaha, och vem bryr sig” om allt du säger.

Experiment 4
Tänk att det är din bästa vän som är din kund? Skulle du med gott samvete sälja till honom/henne?

Experiment 5
Tänk att världens vassaste journalister ska göra ett reportage om ditt företag för att du har sagt att det är så unikt och bra. De kommer gräva upp sanningen. De kommer jämföra ditt företag med andra och se hur unikt det är. Du kommer att ställas till svars i direktsändning. Klarar du granskningen?


Meningen med de här experimenten är såklart att du ska kunna vässa ditt företag så att dina dagar blir lättare när du säljer in dig till kunderna.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.