I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om att få engagerade kunder


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ända sedan jag startade Bokförlaget Redaktionen har jag givit mig ”¤##” på att köra raka puckar med kunderna och vara mer en vän till dem än en säljargubbe.

Varje dag när jag går till jobbet gör jag det med tankarna att kunderna ska bli nöjda, helst ska de bryta ihop av lycka när de har med förlaget att göra. Så ska det vara. Jag ser mig som anställd av kunderna och tjänar fantastiskt bra på det så mitt jobb är att då såklart att göra dem fantastiskt nöjda.

Jag lyckas inte alltid göra alla nöjda, men oftast och det är lätt att förstå varför jag försöker hela tiden.
Kunderna låter mig inte bara hålla på med världens roligaste jobb varje dag - dessutom har de vänligheten att betala min hyra, min mat, mitt sommarhus på Gotland och mina utlandsresor med familjen.

Kan man göra annat än att tycka om sådana personer? Kan man göra annat än sitt bästa för de personerna? Självklart inte. Det är ett lätt jobb att ha. Det är ett kul jobb att ha. Varje gång en kund beställer en bok vrålar Tarzan från min mobiltelefon och jag tackar rakt ut var jag än är. Varje gång en kund beställer en bok är det ju som en röst för att mitt företag ska få finnas kvar. Kan man annat än tycka om kunder? Några gånger varje år frågar jag kunderna vad de vill ha av förlaget. Vad kan vi göra bättre? Vilka böcker vill de se? Vilka problem har de som kräver en lösning? Deras svar är min guide för vad jag ska göra nästa halvår.

Ja, du har rätt, jag har inte så många fler hobbies än företaget, men vem behöver det? I företagande finns allt som är spännande. Det finns lekfullhet och kreativitet - och det finns problem att lösa varje dag i ett eget företag. Ibland går allt på räls och ibland förvandlas rälsen till en skrämmande berg- och dalbana. Det bästa du kan göra är att börja tänka på dina kunder som samarbetspartners till ditt företag. Istället för att ha en känsla av att det är du mot dem - tänk att ni jobbar tillsammans.


Här kommer några tips om hur du gör dina kunder till partners i ditt företag


1. Försök att lösa hela problemet åt dina kunder. I dag drunknar vi i alternativ och att hitta en samarbetspartner som kan något vi inte kan och bara ha en leverantör för allt är skönt

2. Se till så att dina kunder känner ditt företag. Berätta om bakgrunden till ditt företag och var personlig (det är inte farligt) istället för att leka kontor. Eftersom vi människor är mer lojala mot dem vi känner än främlingar är det viktigt att du visar dig själv och vad du står för.

3. Dela med dig av din kunskap på olika sätt. Publicera artiklar på din sajt. Ha ett nyhetsbrev som ger dina kunder värdefulla tips. Man kan ju inte tvinga någon till entusiasm men om du kan uppbåda en genuin entusiasm och förmedla en ärlig känsla till dina kunder att du vill dem väl – då kommer du att få massor tillbaka

Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


4. Ta reda på hur du kan ge mervärde till kunderna. Kanske att dina kunskaper ska läggas upp på en egen sajt dit kunderna bara har tillträde.

5. Överraska dina kunder ibland. Visa att du förstår deras problem. Har du en kund som har det tufft med något – var en människa och skicka blommor, en Pizza, eller vad som helst – (utan att du behöver tänka på att det ska uppfattas som smörande eller på något annat negativt sätt). Kör på och var en människa helt enkelt.

Och till sist – vad du än gör så är det bästa sättet att få kunderna med på tåget, att visa dem så de förstår att du vet att de är nyckeln till att ditt företag finns över huvudtaget.

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.