I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ekonomiska nyckeltal för företag


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Mått i form av nyckeltal behövs för att göra relativa jämförelser. Företag kan vara mycket små och enormt stora. En viktig egenskap med nyckeltal är att det går att utjämna skillnader i storlek.

Ett företag med hög omsättning och där mycket kapital är satsat kan visa en hög vinst och ändå vara olönsamt jämfört med ett mindre företag med liten omsättning, litet kapital och blygsam vinst.

Du kan använda nyckeltalen för att hålla koll på utvecklingen i ditt företag, sätta mål och beräkna hur olika typer av satsningar slår på lönsamhet och andra parametrar. När du gör budgeten så sätter du upp mål för verksamheten. Detta gör att det finns en direkt koppling mellan budget och nyckeltal. När du ska beräkna nyckeltal behöver du först upprätta en resultatbudget och en balansbudget.

Ekonomiska nyckeltal - så gör du
Börja med att ta fram den ingående balansräkningen. Efter detta upprättar du en resultatbudget och en likviditetsbudget. När du har dessa kan du ställa upp en budgeterad utgående balansräkning. Sedan använder du siffrorna i budgetarna för att räkna fram de nyckeltal som du tycker är relevanta för din verksamhet.

Om nyckeltalen som du får fram är bra, så kan du köra på enligt den budget du upprättat. Om du är missnöjd med något av dem så justerar du budgeten till dess att nyckeltalet blir som du tänkt. Kom ihåg att om du ändrar i din budget så kan det påverka flera av dina nyckeltal samtidigt. Ibland får man helt enkelt prioritera ett nyckeltal som känns viktigt på bekostnad av andra. Det är förstås viktigt att hela tiden vara realistisk när du justerar budgetsiffrorna eftersom det knappast är någon mening att justera siffrorna så att de blir omöjliga att uppnå.

Råd om ekonomiska nyckeltal
Det är svårt att ge råd om vilka nivåer på nyckeltalen som är lämpliga. Detta beror bland annat på att det är stor skillnad mellan olika branscher, det som är ett mycket bra värde i en bransch kanske inte är lika bra, eller ens relevant, i en annan bransch. Nyckeltalen har olika innebörd beroende på vilken mognadsfas företaget befinner sig i. Det finns också skillnader beroende på vilken företagsform man har. Många av nyckeltalen fungerar i aktiebolag, men vissa av dem inte alls i enskild firma.

Ekonomiska nyckeltal - att ta hänsyn till
Eftersom nyckeltalen är anpassade efter aktiebolag i stor utsträckning är det viktigt att ta hänsyn till vissa skillnader när du räknar fram nyckeltalen för en enskild firma eller ett handelsbolag. En sådan skillnad är att i aktiebolag är löner till ägare och arbetsgivaravgifter en kostnad, medan vinsten i enskild firma och handelsbolag måste täcka detta. I aktiebolag finns vissa kortfristiga skulder som inte förekommer i enskild firma och handelsbolag. Exempel på detta är upplupna arbetsgivaravgifter och anställdas skatter på ägarlönerna. Dessutom delas obeskattade reserver i ett aktiebolag upp så att 72% är skuld och 28% eget kapital. Denna uppdelning går inte att göra i enskild firma och handelsbolag eftersom bolaget i dessa fall inte betalar skatt, det är ägarna som betalar denna.

Två metoder att redovisa checkkrediten
Det finns två metoder att redovisa checkkrediten i balansräkningen. Dina nyckeltal kommer att skilja sig åt beroende på vilken metod du väljer. Bruttoredovisning innebär att du tar upp limitbeloppet för checkkrediten som tillgång och tar upp utnyttjat belopp som skuld. Med denna metod ökar likviditetstalen, men gör samtidigt att avkastningstalen minskar. Nettoredovisning betyder att du bara redovisar utnyttjat belopp som skuld. Det mest rättvisande är att använda nettoredovisning, förutom vid beräkning av likviditetstal där bruttometoden behövs för att få med kassareserven från den outnyttjade checkkrediten.

Olika typer av ekonomiska nyckeltal
Det finns många olika nyckeltal och långtifrån alla är relevanta för alla typer av företag. Du bör välja ett antal som känns viktiga i din verksamhet och som kan användas för ekonomistyrning och uppföljning av målen. Syftet med en relevant och precis ekonomisk information är att få ett bra beslutsunderlag. Det gäller förstås oavsett storlek på företaget och verksamhetsinriktning. Lönsamhet kan mätas genom de olika räntabilitetsmåtten. De ekonomiska måtten brukar även kompletteras med mått som mäter mjuka resultat, exempelvis kundernas upplevelse av nytta. Dessa icke-finansiella mått är särskilt viktiga i tjänste- och kunskapsföretag. Några kategorier av nyckeltal som är tillämpliga på nästan alla företag är:
• Avkastningstal
• Omsättningstal
• Nyckeltal för finansiell balans och likviditet

Det finns många andra, branschspecifika nyckeltalskategorier som kan vara viktiga för dig. Du bör därför undersöka om din branschorganisation har några tips på vettiga nyckeltal.

Vill du lära dig att spara pengar på riktigt i ditt företag?

Läs i så fall om Konsten att spara pengar i ditt företag

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.