I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

8 tips om den svåra konsten att berätta dåliga nyheter för kunderna.


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ibland händer det som inte får hända. Något går snett och du kan inte leverera som du lovade. Du vet att kunden kommer att bli arg och du grämer dig för det där samtalet du måste göra. Helst skulle du vilja stoppa huvudet i sanden och hoppas att stormen drar bort av sig själv. Det är det dummaste du kan göra. Här får du åtta tips om hur du kan berätta saker som inte är så roliga att berätta.


Här får du åtta tips om hur du kan berätta saker som inte är så roliga att berätta.


1. Varna i god tid
Om du vet att en leverans blir sen, berätta det för kunden direkt när DU får reda på det, inte en dag före leveransen (eller en dag efter att den skulle komma).


2. Ta ansvaret för det som hänt.
Skyll inte ifrån dig. Även om det är "Anders på Order" som lovat för mycket, ta den diskussionen med honom senare men gör vad du kan för kunden nu.


3. Goda nyheter först.
När du har goda och dåliga nyheter - berätta de goda nyheterna först. Om du börjar med de dåliga nyheterna har de en tendens att överskugga de goda nyheterna.


4. Empati.
Visa att du verkligen bryr dig om problemet för kunden i situationen. Släng inte ur dig de gamla "jag är ledsen"-fraserna. Visa att du bryr dig om det som hänt. Fråga om konsekvenserna. Fråga hur du kan hjälpa till i den uppkomna situationen.


5. Använd din röst.
Sänk rösten när du ger tråkiga besked. Du vill ju inte visa att du glad över det som hänt utan tvärtom bedrövad och tar det på fullt allvar. Din kund kommer att känna att du menar det säger.


6. Skippa policyn.
Prata inte om att något är "Policy". Det enda du säger då är att du finns i en stelbent och omöjlig organisation. Berätta istället varför det som hänt har hänt och vad ni kommer att göra åt det. Det är möjligt att ni inte har som policy att ge bort saker gratis för att leveransen är försenad, men stäng aldrig möjligheten till vidare diskussion med ett sånt uttryck. Kunden kommer bara att bli arg.


7. Vänd det negativa till att bli positivt.
Istället för att säga att "din beställning kommer inte förrän på torsdag", säg att: "beställningen kommer redan på torsdag".


8. Följ upp.
Se till att följa med kunden i problemet. Hur gick det? Fungerar ersättningsprodukten? Visa att du bryr dig så känner kunden att du gjort allt du kan. Det kanske känns lättare att smyga undan och skämmas men det gör bara att kunden mister förtroendet för dig.

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.