I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så skriver du ett bra säljbrev

Idag ska vi prata om säljbrevet - och du ska få tips om hur du får fram ett sånt brev som gör skillnad.

Många har, ska vi säga, en lätt motvilja när det handlar om att ta fram ett säljbrev....Äh..vi håller oss till sanningen istället - Många hatar det. Jag vet varför!

Ett av skälen är att man har sin svensklärare på axeln när man gör brevet - och det är väl bra att brevet är språkligt korrekt och har en ordentlig meningsbyggnad, men faktum är att just den där svenskläraren också var så fixerad vid kommatecken på rätt plats att många hämmades och inte fick ur sig den där sköna historien de ville skriva. Synd.

Så när du tänker på säljbrev, tänk på din kund, inte på din svensklärare. Han/hon kan (och måste) komma in när du är klar, men inte nu, när du ska berätta din historia.

Börja med att berätta om ditt erbjudande
1. DU vet att ditt erbjudande är bra och att det går att lita på DIG, men det vet inte mottagaren. Du måste berätta det på ett tydligt sätt. Varför ska din mottagare köpa din produkt eller tjänst och framför allt - varför ska han/hon göra det just nu?
2. Rubriken fångar läsaren. Tänk dig in i en situation där rubriken är det enda du får skriva, följt av ditt telefonnummer. Hur skulle den rubriken se ut för din produkt/ tjänst?
3. Ge kunden den första fördelen med ditt erbjudande rakt in i hjärtat.
4. Prata om kunden, inte om dig.
5. Räkna alltid antalet "du", "er" och "era" i texten. De ska vara betydligt fler än orden "jag", "vi" och "våra".

Granska brevet
Det finns 3 viktiga frågor som mottagaren har - och det är det slutgiltiga testet av ditt brev. Föreställ dig att din mottagare sitter med ditt brev vid kaffebordet tillsammans med dagens brevskörd. Han/hon letar faktiskt efter ett skäl till att slänga ditt brev och fortsätta med sitt liv.

Så här tänker mottagaren av ditt brev:
  • Och vad är det med det? (Ditt jobb är att berätta något fantastiskt.)
  • Vem bryr sig? (Se till så att ditt meddelande är angeläget.)
  • Vad får jag? (Ge läsaren utdelning.)

  • Sista kollen
    Låt nu en vän eller kollega läsa vad du skrivit. Om han/ hon säger: "Det är bra" så är det riktigt dåligt. Om han/ hon säger "Får man verkligen en X om man svarar inom 10 dagar" - då är det bra. Du måste få din testläsare att REAGERA på Innehållet, inte vara artig. Artig kommer nämligen inte din mottagare att vara.

    Till sist - ge brevet till din svensklärare - eller den som är mest lämpad att granska texten språkligt.

    Färdig!

    Lästips om du vill bli expert på att skriva säljbrev

    100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat

    "Denna bok är utan tvekan den bästa om man ska få något sålt överhuvudtaget med text. I vårt fall har vi använt boken för att skriva våra kunders säljbrev, som sedan följts upp med ett telefonsamtal. Det har ökat våra avslut med närmare 4%"
    Contact Center i Boxholm AB

    "Boken är bra för att den är lättläst, konkret och just att man blir inspirerad. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som inte är spontana idésprutor utan behöver lite hjälp på vägen."
    Maud Carlsson, FöreningsSparbanken

    "Säljbrevsboken har jag haft mycket användning av. Mycket bra tips och idéer. Jag rekommenderar den till alla som skriver säljbrev men som inte gör det så ofta."
    Jeanete Nilsson, ServeOffice AB

    "Lättläst och mycket informativ. Leveransen av boken fungerade perfekt, jag fick den direkt till mitt skrivbord 2 dagar efter beställningen. Tack för boken, den hjälpte mig när jag hade kört fast."
    Lars Ehrnlund, TDC Försäljning AB

    "Boken har hjälpt oss att sluta skriva förutsägbara brev anpassade för papperskorgen. Den ä bra för att den visar på exempel samt att den är väldigt lättläst och rolig att läsa. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som jobbar med marknadsföring/sälj - eller helt enkelt bara vill läsa en rolig och lärorik bok om att skriva."
    Anna Ekström, Radius Sweden AB

    "Att kunna på ett säljande men seriöst sätt strukturera och skriva mailing och förstås brev. Boken lärde mig framför allt att förstå mottagaren och inte koncentrera mig på vad jag vill säga. Funkar även utanför Sverige ! (Italien)"
    Morgan MARK, Partner Connect Italy

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?








    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.