I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Den största hemligheten med att lyckas som företagare


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Om du har kommit på något som tillräckligt många är beredda att betala dig för - så har du kommit på en bra affärsidé.

När du köper något i en affär så gör du det för att det du köper är mer värt för dig än de pengar du blir av med just då. Så är det ju. Du vill ha den där grejen mer än du vill ha pengarna i din plånbok. Det betyder att den som hittar på något som gör tillräckligt många beredda att skiljas från sina pengar har hittat en lyckad affärsidé. Så enkelt är det faktiskt.

Det låter självklart när du hör det, men om du bara visste hur många det är som inte tänker efter innan de startar företag. De är själva så sugna på att starta ett företag med något de kommer på, utan att ta reda på om de kommer att få tillräckligt många kunder. En del startar till exempel en butik bara för att en lokal råkar bli ledig i närheten av där de bor (?!). Andra startar ett företag för att de är jättebra på något speciellt och tänker inte på om det finns folk som vill betala för den kunskapen. Och det finns jättemånga som startar ett företag utan att tänka på om det finns andra liknande företag som säljer samma sak på ett smartare sätt eller billigare. Att man är sugen på att starta ett företag är bra, men det viktigaste är att det finns tillräckligt många som vill betala för det man säljer. Annars kommer det inte att bli några pengar. Glöm aldrig det. Aldrig.

Du startar alltså ett företag för dina kunders skull, inte din egen.

Ja, det är så det är. Det är kunderna som bestämmer om du ska tjäna pengar eller inte. Varje gång de betalar dig för något är det som att de röstar ja till att ditt företag ska få finnas kvar. Det är därför du alltid ska tänka på kunderna när du hittar på något i ditt företag. Kommer kunderna uppskatta och vilja betala för det du erbjuder – då är det bara att gasa på. Är du osäker får du fråga kunderna innan du sätter igång. Alltid? Ja, alltid!

Det är den största hemligheten om att lyckas som företagare. Och här ska du få höra något riktigt läskigt: Hälften av alla företag som startas idag finns inte kvar efter tre år. Många av dem skulle ha funnits kvar om de tänkt på kunderna först.

Tänk alltid på kunderna först. Kunderna måste fatta varför det är bra för dem att ge dig sina pengar. Alltid? Ja, alltid!

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?






    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.