I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur skyltar man bäst i butiken?


Tips, råd och metoder för butiker som vill sälja mer varje dag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


20 sätt att göra intressant butiksskyltning

1. Sätt prislappar på allt i skyltfönstret så att kunderna vet vad som väntar och kan gå in.

2. Beskriv produkterna med några enkla rader så att förbipasserande kan läsa om dem. På det sättet kan produkterna sälja sig själva.

3. Bygg skyltfönstret runt ett tema. Det kan handla om årstiden som gäller, speciella dagar etc. Det kan också vara tvärtom. Du kan skylta med sommar, ta med sand och paraplyer i skylten och skriv nu är det bara x dagar kvar till midsommar. Som tröst har vi den här veckan extraerbjudande på x.

4. Täck över hela skyltfönstret med papp. I pappen gör du kikhål under vilka det står "Endast för män", "Endast för kvinnor", "Endast för barn". Där inne har du sedan ett specialerbjudande som gäller respektive kategori.

5. Sätt upp en stor glasburk med kolor i och be kunderna gissa hur många som är i burken. Variera tävlingarna när du ska skylta i butiken.

6. Ändra något litet varje dag för kunder som går förbi regelbundet.

7. Om du har stängt: Sätt upp en liten låda där kunderna kan skriva i namn och telefonnummer och vad du ska ringa dem om. Sätt en blyertspenna i ett snöre utanför.

8. Håll fönstret skinande rent

9. Utbilda dem som går förbi. En hårsalong kan skriva "Visste du att människor har 26 000 (eller vad det kan vara) hårstrån på huvudet?”

10. Sätt upp en liten låda med dina broschyrer eller "10 tips" om ditt område som kunderna kan ta gratis.

11. Kan du använda ditt fönster för en demonstration, gör det.

12. Kan du ha en videofilm som rullar och visar dina fördelar? (Eller fem videofilmer som rullar och visar dina fördelar?)

13. Kan du ha ett eller fler inramade brev från nöjda kunder? (Har du inga brev, se till att få det.)

14. Kan du ha en eller flera tidningsartiklar om ditt företag (Har du inga artiklar, se till att få det)?

15. Ha en skylt där du räknar ner hur många dagar det är kvar till midsommar för att göra kunderna glada på vintern. Vad som helst som visar att du är en sympatisk person.

16. Det finns få saker som intresserar människor så mycket som en chans att se hur de ser ut. En spegel i skyltfönstret får människor att för ett ögonblick glömma bort var de var på väg och vad de skulle göra och det enda de bryr sig om är hur de ser ut. Håret måste vara okej, så är det bara. När de stannar till framför din spegel har du dina specialerbjudanden i anslutning till spegeln. Samma sak gäller inne i butiken.

17. Använd något som rör sig i ditt skyltfönster. Köp en tågbana och låt ditt erbjudande ta en tur.

18. Ha en julgran i augusti med ett meddelande, t.ex; "Ligger du också efter i planeringen – kom in".

19. Du kan ha ett akvarium i skyltfönstret. Barnen vill titta och då stannar mammorna och papporna också och tittar på dina erbjudanden. Du kan ha en skylt där det står ”Välkomna alla barn att titta på fiskarna" så att föräldrarna känner att de kan gå in utan risk. Lägg till ett P.S: "Alla vuxna barn är också välkomna".

20. När du stänger butiken och släcker ner kan du montera en lysknapp utanför med texten "Tryck här". Butiken tänds upp för ett par minuter och dina extraerbjudanden syns för den intresserade på gatan.

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Om författaren: Stefan Ekberg har skrivit ett trettiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen





Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.