I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här bakar man ihop en riktig stjärnsäljare


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer


Visste du att:

Det är två ingredienser ska till för att baka ihop en riktigt bra säljare. Det ena är hjärta och det andra är teknik.

Och?

Ja, det är lätt att falla in i flosklernas värld i diskussioner om försäljning. Man hör orden för mycket och till slut betyder de inget. Men tänk på saken. Hjärtat. Passionen. Ingenting du gör utan hjärtat blir riktigt bra.

Tänk på din hobby. Och tänk sedan på vad du ska göra för att ta in samma passion i säljet. Vad är det du behöver för att klara det? Är det ett skönt hägrande mål som du kan nå snart? Vilket mål skulle du vilja nå nu, inom ett par månader? Mål skapar passion eftersom mål gärna sitter i hjärtat.

Och teknik. Gör du som du alltid har gjort får du samma resultat som du alltid har fått. Det räcker inte med en fantasisk produkt idag för det finns andra som har likadana produkter som du eller som har produkter som kan ersätta din. En bra säljare är i ständig utveckling. En bra säljare läser de bästa böckerna, utbildar sig och testar nya vinklar. Det är i slaget mellan två säljare med likvärdiga produkter som den med bäst tekniska säljkunskaper vinner.

För att sälja mer måste du sträva efter, och tycka om att bli ännu bättre på att presentera, förhandla, avsluta och allt däremellan. Det hjälper inte att gnälla (där sa han det) över saker utanför din kontroll.Anpassning och fart är säljarens vardag och i den vardagen skapar tekniska kunskaper tryggheten. Tekniska kunskaper hjälper dig att hålla tyst lite längre än kunden orkar göra det och - pang, där har du ordern. Du vet redan vad du ska svara när kunden ställer frågan. Du vet redan vilka åtaganden du ska kräva av kunden om det får dröja en vecka till innan beslutet kan fattas.

...Och förutom allt det här så tror jag att de bästa säljarna är de som kan säga namnen på sina barns idoler lika självklart som de kan rabbla upp fakta om sina produkter. En bra säljare vet vilken låt Lena PH ställde upp med i melodifestivalen och vilken plats den kom på. En bra säljare svarar rätt på frågan om vem som skrivit den senaste romanen och vet vilka bestick man använder till vad vid middagen. Och jag tror att en riktig säljare, du, hatar att förlora.

Dagens jobb:
Snart är det fredag, dagen då du normalt skyller på att det inte går att få tag i folk.
Ring 5 möjliga kunder på fredag, så får du se om det verkligen stämmer ;-)

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.