I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Kan jag hjälpa till? – om att möta kunden i butiken på rätt sätt

Låt mig presentera – världens tröttaste fras: ”Kan jag hjälpa till”. Det man ser framför sig är Thor Modén som bodknodd med mössan i handen i en film från trettiotalet. Och den är inte bara trött, du vet också exakt vilket svar du kommer att få i 95 % av fallen: ”Nej, tack jag tittar bara.” Det var ju en rätt meningslös start på er kontakt.

Var tog det gamla hederliga ordet ”hej” vägen? Det är ett perfekt ord. Det visar att du är en trevlig person som önskar kunden välkommen in. Det visar att du inte tänker kasta dig på kunden och sälja saker till honom som han inte vill ha.

Om du frågar en kund när han/hon kommer in i butiken om du kan hjälpa till är det som att fråga varför de har kommit dit. Det är som om du skulle att fråga gästerna som ringer på din dörr vad de vill ha att dricka innan de ens kommit innanför dörren,

Skälet till att du inte ska fråga om du kan hjälpa till är att du redan vet vad de flesta kunder kommer att säga: ”Nej tack jag tittar bara.” Och det är exakt vad de måste få chansen att göra. De måste få möjligheten att få en överblick innan de vill ha hjälp. Ditt jobb är att vara alert. Du ser snart om kunden behöver hjälp. Kunden står och ser fundersam ut. Det är nu du närmar dig. Ska du lyckas få kontakt på ett bra sätt eller inte. Det viktiga för dig att veta är vad kunden vill ha ut av en första kontakt med dig. Det är oftast sex saker:

• Att du hälsar och är trevlig (leenden är trevliga).
• Att du känns som att du är kompetent och att du verkar gilla ditt jobb.
• Att du är intresserad av honom/henne.
• Att du får kunden att känna sig väl till mods.
• Att du har en attityd som signalerar ”inga problem”.
• Att du är känslig för situationen. Försök känna efter om kunden vill titta själv eller ha hjälp direkt.

Vad gör du själv när säljarna struntar i dig?
Varje dag blir du ignorerad som kund. Och när du väl får hjälp så kanske säljaren inte ens vet något om det de ska sälja. De behandlar dig som om du vore en oförutsedd händelse som de helst inte vill ägna sig åt men av något skäl som de inte tycks förstå ändå måste göra trots att de var mitt i ett helkul samtal med jobbarkompisarna bakom disken.

Den här listan kan du klippa ut och sträcka över till dem innan du går därifrån:
1. Hälsa alltid på kunderna när de kommer in i butiken.
2. Le.
3. När en kund frågar efter något, gå med dem till hyllan där det finns. Peka inte bara.
4. Se till så att du kan din sak så att du kan hjälpa kunderna att lösa problem. Om du inte kan ge kunderna underlag för ett vettigt köpbeslut så har de ingen nytt av dig.
5. Gör det lätt att köpa.
6. Om en kund vill lämna tillbaka något – ta emot det utan snack.
7. Reparera eller ersätt trasiga saker snabbt.
8. Se till så att varje kund har en bra shoppingupplevelse.
9. Tacka kunderna för att de handlar och önska dem välkommen åter.
10. Och allt det här gör du för att du är ett proffs med en hälsosam syn på ditt ego.

För att klara av att leverera det här måste varje butik göra två saker:

1. Anställa trevliga människor med ansvarskänsla – och göra sig av med de andra.
2. Utbilda och motivera dem.

Lätt som en plätt? Jag tycker det. Det häftiga för dig (som Mona Sahlin skulle säga) är att det finns så många butiker som säljer samma saker, till samma pris och med samma attityd. Det finns hur mycket som helst att vinna här, ser du det?

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.