I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här gör du för att bli bekväm med att sälja


Sveriges största tipsbrev för Soloföretagare

De flesta soloföretagare jag träffar har en sak gemensamt - de gillar inte riktigt att se sig själva i rollen som säljare.

Hur är det för dig? Ogillar du säljrollen?

Du är inte ensam.

Och vet du, jag tror att du har en del fördomar om försäljning. Du tänker på dammsugarförsäljare och ohederliga metoder. Du kanske känner dig som en nasare, att det inte är riktigt din stil, och lite fult att sälja? Då undrar jag så här: Vilket är ditt problem egentligen?


Är det...

  • ...Att det är under din värdighet att sälja? - Då föreslår jag att du funderar över vilka roller du har i ditt jobb. Jag är själv allt från säljare till författare och vaktmästare - allt har sin charm och sina svårigheter - och sin tid. Det är viktigt. Och vad beträffar värdighet, så är det väl ändå säljandet som har värdighet i ett företag. Det är säljaren som drar in pengarna så man får lön och semester. Det är säljaren som ser till så att företaget kan gå med vinst. Säljaren är hjärtat i företaget.

  • ...Att kunden borde fatta i alla fall? Ja, det är jobbigt att arbeta in saker men tänk vad kul det är när du lyckas. Omm du lär dig att sälja bättre så når du också ekonomiska mål. Har du tänkt på vad du skulle göra om du ökade omsättningen med låt oss säga 20-30 %?
    Tänk på det

    Du måste gilla tanken på att tjäna de pengarna. Varför? För att pengar är det som fungerar i företaget. En säljare motiveras av pengar därför att pengar skapar förutsättningar för företagandet. Det är därför du ska bli bra på att sälja. Så även om du driver ett företag baserat på ett intresse så ligger det också i ditt intresse att sälja så du kan fortsätta med ditt intresse.

  • ...Att du har glömt att tänka på dig själv som hjälpare istället för säljare? Jag tror att företag som fungerar på lång sikt gör det för att de vill hjälpa en grupp människor (kunderna) med något som är bra för dem. Om du känner att ditt erbjudande är bättre för dig än för kunderna så måste du ändra något så att förhållandet blir tvärtom.

  • ...Att du har glömt vad som är ett bra erbjudande. När jag säger "erbjudande" så menar jag förstås vad du erbjuder marknaden att köpa från dig. Ett bra erbjudande är något som du med glädje skulle sälja till din bästa vän, din mamma och dina syskon.


  • Det du behöver är:
    1. Tekniska kunskaper - hur man gör helt enkelt.
    2. En professionell inställning till själva säljandet.
    3. Ett erbjudande som är bra för kunderna
    4. Ett och ett halvt kilo jävlar anamma.

    Har du det här hemma?

    En klassiker som andra har gillat

    Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

    "Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
    Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

    "Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
    Svante Schultz, Z-Reklam

    "Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
    Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

    "Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
    Patrik Elwinson, ElwinSound

    "Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
    Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.