I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här gör du en affärsplan


Sveriges största tipsbrev om att starta eget

Många enmansföretagare och personer med planer på att starta eget (kanske du) blir trötta bara av tanken på att göra en affärsplan. Det känns meningslöst att sitta och skriva ner allt det du redan har i huvudet. Men det är faktiskt smart att göra en affärsplan. Meningen med den är att tvinga dig att tänka igenom olika saker med ditt framtida företag för att se om din idé håller.

Affärsplanens jobb är helt enkelt ett sätt att översätta dina rosenskimrande drömmar (som är de viktigaste av allt) till siffror och ord på papper så att du kan få en realistisk uppfattning om det kommer fungera. Du kan också behöva en affärsplan för att visa banken vad dina drömmar handlar om. Att du vill öppna ett café är ju roligt för dig, men om det inte finns andra tankar än en ljuv tillvaro i cafévärlden så är det stor risk att du misslyckas med ditt företagande. Se därför affärsplanen som en lite jobbig kompis som tvingar dig att svara på de där frågorna du egentligen innerst inne vet att du behöver ha svar på men som du i din iver att få igång företaget inte vill kännas vid just nu.

En del frågor i en affärsplan kan kännas lite löjliga att besvara. Du kanske inte har en aning om hur mycket du kan dra in till företaget första året, men det är också svaret på den frågan. Och om du inte kan svara på den är det smart att försöka ta reda på vad du kan tänkas dra in. Man kan väl säga att affärsplanen är något du gör nu, istället för att få en kalldusch senare. Följande punkter måste du fundera över och kunna ge tydliga svar på:

Affärsidé

  • Marknad för din produkt/tjänst – var finns den?
  • Vad ska du sälja och till vilka?
  • Varför ska kunderna köpa av just dig?

Produkter/tjänster

  • Vilka produkter tjänster har du nu, vilka har du i framtiden?
  • Vad gör dig och dina produkter speciella mot andra och deras produkter?
  • Vad kan du erbjuda som är utöver det vanliga?

Marknad

  • Hur ser marknaden ut idag?
  • Hur ska kunderna nås?

Marknadsföring och försäljning

  • Hur klarar sig dina produkter/tjänster i jämförelse med konkurrenternas vad gäller pris, kvalitet, kundservice, vad kommer du göra bättre?
  • Kalkyl och prissättning.
  • Marknadsförings/försäljningsaktiviteter.
  • Hur ska du sälja? Direkt till kunder, via återförsäljare etc.

Konkurrenter

  • Vilka är de viktigaste konkurrenterna?
  • Vad kan du lära av de befintliga konkurrenterna som ger dig försprång gentemot dem?
  • Gör en kritiskt jämförelse mellan dina produkter med konkurrenternas (Styrkor/svagheter).
  • Vilka reaktioner kan du förvänta dig av konkurrenterna när du drar igång (priskrig etc.).

Lokal/utrustning

  • Lokal, läge, hyra, kontraktstid , vilka är dina realistiska behov?
  • Gå igenom det realistiska behovet av maskiner och inventarier.

Inköp

  • Beskriv inköpskanalerna och fundera på om det finns andra leverantörer som är bättre och billigare.
  • Vilka villkor, t ex för betalning kan du räkna med?
  • Gå igenom dina behov av genomsnittligt lager.

Ekonomisk information

  • Gör en Resultatbudget, dvs. en plan/bedömning av företagets intäkter och kostnader under en viss period, vanligtvis ett år.
  • Gör en Likviditetsbudget, dvs. en plan för likviditetsflödet (penningflödet) i ditt företag. Planen berättar hur in- och utbetalningar fördelar sig över olika perioder.
  • Gör en finansieringsplan som berättar hur verksamheten ska finansieras.

Personliga kvalifikationer

  • Vad har du för utbildning som är av betydelse för företaget t. ex. utbildning i yrket, nyföretagarutbildning etc..
  • Vilken är din egen erfarenhet från branschen och yrket?
  • Har du redan etablerat kontaktnät med t.ex. kunder, leverantörer, bank osv. Om inte, hur ska du göra det?

Hot och möjligheter

  • Försök att få en realistisk blick över riskerna och hur de kan göras mindre.
  • Fundera på vilken målsättning du har med företaget, nu och i framtiden.


Med den här informationen på papper kommer du klara ditt företagande mycket bättre, det kan du vara säker på

Läs också 7 vanliga misstag många gör som skriver affärsplaner.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.