I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ekonomisk planering – 2 enkla budgetar du behöver behärska (och slippa huvudvärk av)


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Budgetar. En del får huvudvärk bara av att tänka på att göra dem. Andra gör dem alldeles för krångliga.

Jag har varit företagare i mer än 15 år och skrivit många böcker om hur företagare kan göra saker mycket enklare och jag vet hur man gör budgetar roligare (jag tillhör dem som alltid fick huvudvärk när budgetarbetet kom fram).

Så häng med nu så ska vi se om jag kan bota din huvudvärk också.


Först - problemet med budgetar

En budget innebär att du skriver ner massor av siffror på rad som beskriver ditt företags intäkter och kostnader. Kostnaderna är lätta att skriva ner, dem kan du ha relativ kontroll över. Det svåra är att räkna ut intäkterna eftersom du kan skriva vilka siffror du vill där och de kommer antagligen inte stämma i alla fall. Problemet med intäkterna är att de kan spela spratt med ditt ego. Det är jättelätt att skriva en säljbudget efter dina önskningar men den kommer inte att betala räkningarna åt dig.

Tips1 : När du gör en budget – låtsas att du gör den åt en person som vill låna pengar av dig för att starta ett företag. Var hård – det är det enda sättet att lyckas med en budget.

Tips 2: Det viktigaste i ditt företag är att veta exakt vilka kostnader du har så du vet exakt hur mycket pengar du behöver få in varje månad för att det inte ska gå åt skogen.



Så här gör du en resultatbudget

När ditt företag varit igång ett tag är det dags att sätta tänderna i en resultatbudget. Resultatbudgeten är ett verktyg för att du ska kunna ställa intäkter och kostnader mot varandra över en viss tid – oftast ett år.

Du tar upp dina intäkter:
  • Försäljning, räntor etc.

Du tar upp dina kostnader
  • Löner
  • Lokaler
  • Sociala avgifter
  • Resekostnader
  • El
  • Värme
  • Reparationer
  • Telefon
  • Datorkostnader
  • Bokföring, revision, deklaration.
  • Marknadsföring
  • Försäkringar
  • Leasing
  • Bilkostnader
  • Avskrivningar

Siffran du får fram när du tar kostnader minus intäkter kallas resultatet. Från detta dras i enskild firma och handelsbolag egenavgifter. Därefter dras skatt. Resten är vad ägaren/ägarna har att disponera.

Inte så svårt eller hur


Så här gör du en likviditetsbudget utan att få huvudvärk

En likviditetsbudget ska visa dig hur mycket pengar som finns i ditt företag nu och vid olika punkter i framtiden så att du kan planera för svackor i företagets ekonomi långt innan de inträffar. Ett mycket bra verktyg faktiskt.

Som egenföretagare har man ofta likviditetsbudgeten i huvudet. Man vet när momsen ska betalas och när skatterna ska in. Man vet hur mycket pengar man kan investera i olika saker eftersom ekonomin än så länge är väldigt lätt att överblicka. När verksamheten växer kan det bli nödvändigt att ändå göra en likviditetsbudget för att ha koll på hur pengarna rör sig i ditt företag så du inte står utan pengar när en faktura ska betalas.

Konkret exempel:
Du fakturerar en kund för ett utfört jobb den 21 mars och har 30 dagar som betalningsvillkor till kunden. Det betyder att du kommer få betalt för jobbet den 20 april och det påverkar din likviditetsbudget för april på ett positivt sätt. Materialet för jobbet du utförde fakturerade din leverantör den 3 mars med 30 dagar som betalningsvillkor. Det betyder att du måste betala din faktura den 3 april och då är den 18 dagar kvar till du får betalt från din slutkund. Det här påverkar din likviditet negativt under den större delen av april eftersom du ligger ute med pengar under 18 dagar till du fått betalt av din slutkund. Är du med?

Det här ska du göra.
  • Titta igenom din resultatbudget där du ser hur kostnaderna fördelar över årets tolv månader.
  • Gör en negativ prognos för pengar som ska komma in under tolv månader
  • Ställ de kostnader du vet om mot de intäkter du vet om för perioden.
  • Utvärdera. Finns det dalar i likviditeten på vägen? Hur kan du i så fall göra för att undvika dem? Kan du öka intäkterna, utnyttja en checkkredit, ta ett tillfälligt lån eller fördela kostnaderna på något annat sätt?

När du gjort det här har du en lagom stor kontroll över likviditeten i ditt företag och det kommer att hjälpa dig att sova bättre. När ditt företag blir större, blir också kraven på en mer utförlig likviditetsbudget större.

Helt enkelt - gör det inte svårare än det behöver vara

Extratips
Gör också en starta egetbudget

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.