I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hisspresentation - så gör du


Sveriges största tipsbrev för Soloföretagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Säg att är på en konferens eller på ett nätverksparty (eller varför inte i en hiss) och någon frågar vad du gör – vad svarar du då?

Har du hört talas om Elevator speech? Vi kan översätta det till hisspresentation, och det är ett av dina allra viktigaste arbetsverktyg för att visa omvärlden vad du gör på ett snabbt sätt. En hisspresentation är egentigen en kort, kreativ beskrivning av vad du gör – och det ska vara spännande för den som lyssnar.


Här är några tips om hur du kan tänka för att ge en snabb och attraktiv hisspresentation:
Beskriv vad du säljer, vem du hjälper, Varför du hjälper och vem som står bakom företaget – och kroken (det som gör att du får en chans att kontakta personen).

Jag har ju ett bokförlag och min hisspresentationen låter så här:
“Jag har ett bokförlag för småföretagare. Alla böcker vi ger ut innehåller konkreta råd för att lösa vanliga problem som småföretagare har. Vi har givit ut ett 40-tal böcker hittills och har runt 40 000 kunder idag – Om du vill kan jag skicka en länk till min sajt där det också finns massor av gratisartiklar om marknadsföring för småföretagare”.
(Det sista – om att få skicka en länk - är mitt försök att få tillstånd till kontakt. Glöm aldrig den punkten)

Här är fällorna du ska akta dig för (som många fastnar i):

  • Den trista uppräkningsfällan
    Räkna inte upp ALLT du säljer. “Vi säljer plastnipplar, alarm, industrirengöringsmedel och servar lastbilars kylsystem”
    TRÅKIGT!

  • Den alldeles för generella beskrivningsfällan
    Den här personen säger kanske att “Vi säljer mjukvara till företag” (precis som en miljon andra företag)
    Istället för att bli för generell kan man lägga till lite magi. Till exempel:
    “Vi trollar fram 10 timmar extra i veckan åt våra kunder”
    Lite mer spännande eller hur? Hur gör de det? undrar man ju.


Ditt jobb den här veckan:
Ta nu fram din egen hisspresentation och öva gärna in den framför spegeln. Snart dyker det upp tillfällen då du kan använda den.

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.