I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

130 Guldklimpar för dig som ska starta eget

Resultatet är här!

Vi har intervjuat drygt 400 svenska företagare som läst boken Rivstart för att fråga dem vad de tycker att du ska tänka på om du väljer att starta ett företag.

De har generöst delat med sig av det som de själva önskar att de hade tänkt på när de startade sina företag.

Så varsågod, här kommer ord direkt från erfarna företag som redan gjort de misstag du inte behöver göra.


130 guldklimpar för den som ska starta eget

1. Gör omedelbart en lista över 10 saker du gillar med dig själv och skälet är enkelt: Vi som är företagare har hårda jobb och det är lätt att alldeles för ofta hänga upp sig på det som är dåligt. Skriv ner dina tio saker och ha dem i fickan. På baksidan av den lappen skriver du ner ditt personliga mål för året. Den här lappen blir magisk eftersom den följer med dig från plagg till plagg och du får ett skäl till att både se vad du gillar med dig själv och vilka mål du har i år.

2. Din gamla dator duger alldeles utmärkt i början. Kopior kan du ta hos någon du känner. Kontorsutrustning kan du köpa begagnad. Det enda som du behöver lägga pengar på är det som kunderna ser. Ditt broschyrmaterial kanske kan ligga på webben till att börja med. Alltså, var riktigt jobbigt snål från början så du kan ha låga kostnader tills du lämnat startbanan. Det är bättre att sitta i källaren och jobba det första året än att hyra en dyr lokal på tre år och få magsår av de höga kostnaderna.

3. Ha en plan för var ditt företag ska befinna sig månad för månad. Det gör att du får en egen chef som kräver saker av dig. Bli inte knäckt om alla mål inte blir uppfyllda, revidera dem under resans gång. Planens viktigaste punkt är: Hur ska du få kunder idag?

4. Fråga folk om saker du inte förstår. Det är svårt att kunna allt om företagande från början. Det finns massor av resurser där ute. Använd dem.

5. Se till att du vet vem din idealiska kund är. Det är den som vill köpa av dig, inte alltid den du vill ha som kund eller tror att du vill ha som kund. Bygg all kommunikation utåt så att den är riktad mot just den kunden.

6. Ha koll från början. Organisera ditt arbete. Du är din egen chef nu och måste kunna driva på dig själv. Gör gärna en lista över saker du ska göra under dagen och imorgon. Gå inte hem förrän du gjort dem. Det låter hårt, men du kommer vara supernöjd med dig själv - och du kommer vara uppe i luften snabbare. Lär dig att respektera andra människors tid. Gör klart saker i tid. Kom i tid. Ha koll helt enkelt:-)

7. Gör det tråkiga på speciella tider. Om du inte gillar administration, schemalägg den och gör den när du sagt att du ska göra den. Då slipper du gnagandet i magen. När du får in mer pengar kan du lägga ut jobbet på andra, men inte än.

8. Lek inte kontor. Det är lätt att börja lägga för mycket tid på sånt som är tryggt och som låter dig vara kvar i den bekväma zonen. Du ska främst vara säljare när du startar ditt företag. Och du ska vara kundernas bästa vän. Om du kan bli det så kan du inte heller misslyckas. Glöm aldrig att kunderna köper av dig för att det är bra för dem, inte för att det är bra för dig. Du måste tänka på att leta efter kunder på farliga och okända plaster. Kontaktnät är bra, men jag blir själv allergisk när vänner eller flyktigt bekanta eller vänners vänner kontaktar mig för att vi känner varandra och att jag ska hjälpa dem fram. Jag skulle aldrig göra likadant själv. Om du känner folk – bra. Visa dem vad du gör och låt dem själva avgöra om de vill sprida ordet om ditt företag eller köpa saker av dig. Det blir bara pinsamt om folk tvingas köpa dina saker eller anlita dig för att ni är kompisar. De kanske till och med slutar att svara i telefonen när du ringer för att de redan vet vad du vill.

9. Håll inte på med administrativa sysslor under säljtid. Varför skyfflar du runt papper på skrivbordet när du borde träffa kunder?

10. Var inte någon som alla får trampa på. Om människor förolämpar dig eller ditt företag – ta ställning för dig själv och företaget. Kryp inte. Det finns inte en enda kund du behöver så mycket att du ska ha ont i magen och huvudet av den.

11. Ta ansvar för ditt resultat. Du är den enda som kan förbättra situationen.

12. Ha koll på vad du gör med pengarna. Du kan inte sälja bra om du är orolig över pengar.

13. Rensa upp i ditt liv. Alla har saker de borde ha gjort för länge sedan. Om du har planerat att ta hand om ditt överbelamrade skrivbord och inte gör det och det går ut över din produktivitet, så är det ju helt hopplöst. Fixa det!

14. Jobba för att bli en erkänd expert på ditt område. Även om du är helt ny i branschen så kan du få den positionen. Det handlar bara om hur du hanterar information. Skriv saker, undersök saker, publicera saker – då blir du expert.

15. Se till att du träffar rätt personer när du ska sälja. Det är så många säljare som klagar över att de inte får hem affärerna och skälet är att de försöker sälja till fel personer.

16. Lägg om arbetsfokus från vad du ska tjäna på att jobba för en kund till vad dina kunder ska tjäna på att jobba med dig. Du kommer att få ett fantastiskt skönt arbetsliv – och tjäna mer pengar på samma gång. Dina kunder bryr sig inte om dig, dina kunskaper eller ditt företag. De bryr sig bara om en enda sak: Sig själva, eller mer specifikt – vad de tjänar på att lägga sina surt förvärvade pengar på dig.

17. Se till att ha en handlingsplan för din marknadsföring så du vet var du ska och hur du ska komma dit.

18. Knyt till dig andra som gör att du kan leverera hela lösningar till kunderna.

19. Undersök kontinuerligt dina kunders villkor, deras oro och referensramar för att se var du kan komma in utan att sparka in dörrar.

20. Jobba på din synlighet i branschen så att kunder och möjliga kunder vet att du finns och fortsätter att komma ihåg dig.

21. Skapa tid i ditt schema för att jaga nya kunder. Leta upp dem du ska kontakta i tidningar, telefonkataloger, platsannonser, personliga kontakter, affärskontakter, nätverksmöten och överallt där du har kontakter.

22. Kunder dömer dig utan rationella grunder, glöm aldrig det. Om du inte snabbt ringer tillbaka, så kan du vara borta för dem. Om du har en granskog i näsan eller luktar svett är det självklart att du sorteras bort, men även små saker som vita tubsockor i skorna får kunder att döma dig på olika sätt. Sträva efter att vara klanderfri.

23. Använd alltid dina referenser. De namnkunniga företag som handlar av dig kommer att indirekt leda in nya kunder. Om det har skrivits om dig någonstans, glöm inte att berätta det för dina kunder, skicka en kopia på artikeln. Om du har ett stort företag som kund så känner sig dina möjliga kunder mycket säkrare på att de kan lita på dig. Var aldrig rädd för att visa vilka företag du har att göra med.

24. Skapa en plan för om det värsta skulle inträffa - om du förlorar din största kund eller om du blir sjuk eller om något annat händer som påverkar ditt företag. Gör planen och lägg den ifrån dig. Då vet du att du har den och vad du ska göra om det händer som inte får hända. Bara tanken på att du har planen skapar en bättre tillvaro för dig.

25. Ta ledigt när du kan och gör något som du tycker om som inte har med företaget att göra. Gör det inte för sent. När du känner att allt står dig upp i halsen har det redan gått för långt.

26. Gör dig av med negativa människor i ditt liv. Det kan vara svårt om du är gift med dem, men generellt ska du omge dig med människor som är stöttande och varma. Negativa personer förgiftar din värld, de river ner, de bygger inte. De kan dra med dig ner snabbare än du kan lyfta upp dem.

27. Lär dig att alltid utvärdera händelser. Positiva som negativa. Vad kan göras bättre? Vad hände?

28. Sluta "försöka" göra saker. Antingen gör du saker eller så gör du dem inte. Lura inte dig själv.

29. Skapa ett belöningssystem som träder i kraft när du åstadkommit saker. Ha också ett system för att ta hand om dig själv när det är tungt.

30. Öva dig på att koppla bort saker som inte är relevanta just nu. Ställ dig frågan: Kan jag göra något åt det här problemet just nu? Om svaret är nej, slösa inte bort tid på att grubbla på det utan lägg krafterna på något annat. Det kanske inte är så lätt alla gånger, men för mig hjälper det mycket att ställa frågan. Det sorterar i alla fall bort en del av problemen.

31. Gör det till en vana att alltid fråga kunderna hur de fick höra talas om ditt företag. Det är värdefull information för dig antingen det handlar om att du annonserat eller om det finns någon som ofta brukar rekommendera ditt företag (så du kan ge något tillbaka).

32. Nöj dig aldrig med att ha sålt en gång. Ta fram ett nästa steg för kunderna. Fråga dig alltid: Vilket är nästa steg med den här kunden?

33. Hur ska du göra för att ta bort byråkratin för kunderna? Vad kan du göra för att minimera pappersifyllandet för kunderna? Jobba med sånt så kommer kunderna älska dig för det.

34. Du måste klara ensamheten - ja, det är något som du kommer att ställas inför. Det kan vara svårare för en del personer att hitta motivation utan att ha andra människor runt omkring sig. Att starta eget är ju fantastiskt. Fantastiskt lätt för en del, fantastiskt svårt för andra. Det finns många sätt att bryta isoleringen. Att gå med i nätverk är ett, att gå med i företagarföreningar och andra sammanslutningar som hör branschen till är andra sätt att få stimulans utifrån. Men, till syvende och sist, är du ensam på jobbet och det är nödvändigt att du gillar det.

35. Det krävs mer än att bara komma till jobbet för att du ska lyckas som företagare. Den här bittra sanningen är viktig för dig att veta. Det spelar ingen roll hur bra du är på att göra det du startar företaget för att göra – du måste kunna massor av andra saker också. Du måste intressera dig för försäljning och marknadsföring. Ja, så är det. Du behöver inte förvandla dig till en läskig säljartyp (om du har fördomar mot säljare). De bästa säljarna är de som lyssnar på sina kunder och ger dem det de vill ha. Det här är exakt vad du ska göra. Ytterst är det så att ditt företag finns till för dina kunders skull, inte för din egen. Det är något som du måste förstå, annars överlever företaget inte länge. Lösningen på det här är att ta det lugnt och sakta växa in i dina nya uppgifter

36. Om man är en person som behöver vägledning och har svårt att ta initiativ, är det här med att starta ett eget företag över huvud taget ingen bra idé. Om jag säger till dig att allt hänger på dig, hur reagerar du då? Blir du rädd eller stimulerad?

37. Viktigast - skaffa kunder och beställningar innan du drar igång. Du måste veta att det finns en bra chans att ditt företag får fart så du slipper få ont i magen senare

38. Satsa på att växa organiskt. För varje kund du får, använder du lite mer pengar till att förbättra något i ditt företag. Dra inte igång för stort för snabbt.

39. Jobba hårt och målinriktat, det är ett måste, men se till att du har ett andningshål också. Det kan vara en hobby, familjen eller något som gör att du inte tänker på företaget mer än 99 % av din vakna tid;-)

40. Skaffa ett stort fläskigt mål som du gömmer i ditt hjärta. Det är dit du ska med ditt företag. Ha små mål på vägen dit och fira dem. Behåll det stora fläskiga målet för dig själv.

41. Tänka igenom affärsidén ordentligt och samla på sig mycket fakta om att starta eget.

42. Gör en tydlig plan som spänner över företagets olika delar, det går inte att vara för detaljerad och konkret i en sådan plan eller med sina idéer. Den här planen är något som du konstant har nytta av i takt med att företaget växer.

43. Låt personer som är utbildade och bra på att göra vissa saker ta hand om sådana uppgifter som du inte själv klarar av att göra lika bra. Gör inte allt själv, men ha koll på vad som ska göras.

44. Sov ordentligt så du orkar med. Ha struktur, var inte alltid tillgänglig. Var noga med fin marknadsföring så att kunderna ser att det borgar för äkthet och kvalitet. Man behöver inte vara bäst, men man ska alltid göra så gott man kan. Ibland kanske man måste säga nej också. Var ärlig!

45. Inse tjusningen med att vara ditt eget varumärke. Ha kul, energi föder energi. Man kan mer än man tror, vad skulle du inte klara av?

46. Kolla med t.ex. Nyföretagarcentrum om din idé håller. Satsa på det unika med just ditt företag och med marknadsföringen.

47. Se inte kritik som negativt, utan som konstruktivt.

48. Försök alltid att finna brister hos produkten/dig!

49. Lär av andras misstag, strukturera dig, var beredd på att satsa allt, men bara vinna hälften. Planera långsiktigt.

50. Håll koll på vad kunderna vill ha jämfört med vad du har att erbjuda och överprestera.

51. Hålla ordning på bokföringen! Det är A och O och kan inte understrykas nog. Och egentligen är det ju inte tråkigt, man får ju en jättebra överblick av hur företaget mår!

52. Ordna reservkapacitet, t.ex. genom samarbete med kolleger för att klara arbetstoppar och kanske få en "riktig" semester någon gång.

53. Bli medlem i ett branschrelaterat nätverk från första dagen.

54. Formulera tydliga mål för verksamheten. Skjut inte på allt som rör sig, sikta på det som är lönsamt eller som du är intresserad av.

55. Lyssna till din kropp. Avsett tid för saker du tycker är kul. Fortsätt umgås med dina vänner. Motionera! Sätt upp regler för hur dina dagar ska se ut, så att du inte missar viktiga saker, såsom mat, sömn och fritid.

56. Sitt inte hemma - skaffa en arbetsplats där andra människor finns! Då kan du bolla idéer med dem och du får ett riktigt jobb att gå till och kan vara ledig när du kommer hem.

57. Var flexibel. Jobba när det finns jobb. Sov när det inte finns.

58. Skapa relationer med andra företagare så att ni kan göra saker ihop. Då får du dels kollegor - dvs. andra personer som är genuint intresserade att diskutera och vrida och vända på ämnet och som kan bidra med sina infallsvinklar - och dels (förhoppningsvis) tillgång till andra erfarenheter och kunskapsområden som kompletterar dina egna.

59. Betala hellre in för mycket än för lite skatt under året, det är roligare att få tillbaka pengar än att behöva betala in stora belopp när året är slut.

60. Skaffa bollplank från andra branscher, man fastnar lätt i sin egen värld. Det behövs påfyllning av andra idéer.

61. Samarbeta med människor du tycker om och litar på. Stötta andra så får du stöttning själv.

62. Det tar tid och kostar pengar innan man kan leva på intäkterna. Gör något du kan, tror på och kan utveckla långsiktigt. Men framför allt måste du ha familj och vänner som stöttar dig.

•63. Lär dig tala om din tjänst eller din produkt på kundens språk och villkor. (Vilka resultat och upplevelser kan kunden förvänta sig av att använda tjänsten/produkten?)

64. Se till att du regelbundet träffar folk, även om du arbetar hemma.

65. När du jobbar, jobba då. Sköt inte om hemmet i stället. Använd "lediga" timmar eller lågkonjunktur som ett bra tillfälle att utvärdera och förbättra dina produkter/tjänster, lägg till nya kontakter, utför en gammal dröm som du aldrig annars har tid att förverkliga.


Pust...Nu har du kommit halvvägs. Sätt på en kopp kaffe och kom tillbaka sedan ;-)



66. Var inte rädd, men beredd för lågkonjunkturer. De kommer! Och de går.

67. Ta inga stora beslut omgående. Fundera ca en vecka. Ta det lugnt. Även om någon säljare säger att erbjudandet gäller t.o.m. "imorgon". Säg till säljaren att du "står över, då!", om du inte får en veckas betänketid.

68. Undersök först och främst marknaden. Ringa runt till företag och gör en liten marknadsundersökning beträffande produkten som ska säljas.

69. Fokusera på ditt mål! Tänk alltid: Hur hjälper detta mig att nå mitt mål? Kan du inte svara, så kanske du borde låta bli att slösa tid på ditt uppsatta mål.

70. Våga tro på dig själv och din affärsidé. Utvärdera din motgångar för i den finns nyckeln till framgångarna. Skrota aldrig en idé utan låt den vila så kommer behovet när du minst anar det.

71. Jag skulle inte försöka göra allt på en gång, utan profilera en del i taget. Då jag har två inriktningar i företaget, och minimerar därför också risken med att saker och ting blir för splittrade. Om man gapar över för mycket, blir det ingen ordentlig satsning på någon del alls.

72. Se till att du syns på internet (den möjligheten fanns inte ens när jag startade!) Bygg nätverk, men satsa bara på de kontakter du har utbyte av. En tjock visitkortspärm kan verka imponerande, men behöver inte leda till något konstruktivt. Tänk tvärvetenskapligt för att skapa spännande korsbefruktningar. Att bara samarbeta med människor i sin egen bransch leder inte till nytänkande.

73. Omge dig med bra rådgivare. En duktig revisor som du verkligen gillar så att han/hon fungerar som ett bollplank. En smart bokförare så att du får avlastning från allt pappersarbete. En klok försäkringsmäklare som ser till att du har det skydd du behöver - varken mer eller mindre. Ett grymt inkassoföretag som hjälper dig med kunder som är sena med sina betalningar. Allt detta ligger till grund för mycket onödig or och inga av dessa problem är anledningen till varför du startade eget. Det är bara måsten.

74. Tänk igenom din idé ordentligt och starta aldrig ett företag med lånade pengar om det går att undvika.

75. Det finns inga genvägar. Det handlar om hårt arbete och är man inte beredd att slita, är det lika bra att låta bli. Man måste satsa helhjärtat och seriöst om man ska lyckas. Inse att det inte finns någon fritid de första åren.

76. Sätt dig med ett block och skriv ner allt du kan tänka dig som du behöver tänka på när du startar upp. Allt från pennor till marknadsplan och affärsidé. Visa detta för någon utomstående och se vad han/hon har att säga om det hela.

77. Det gäller att vara fokuserad och effektiv. Att inte låta småsaker tynga, utan kämpa vidare även då det känns motigt.

78. Gör en ordentlig omvärldsbevakning. Tänk på att även dina konkurrenter kan vara dina samarbetspartners.

79. Bjud på dig själv och utge dig inte för att vara större än vad du är.

80. Se till att ha en eller flera större kunder med dig direkt från starten. Det är bra om man kan börja fakturera från dag 1. Underskatta inte vikten av att hela tiden arbeta med nyförsäljning.

81. Bestäm dig för vad du är bra på och undvik att göra sånt du inte är bra på. Genom en god analys lär du dig att förstå skillnaden mellan dessa två sanningar. Anlita duktiga konsulter för att klara av det som du inte själv kan hantera.

82. Tro på dig själv och din idé (förutsatt att det finns substans i den och att det finns chans att den är genomförbar). Vill man något och den tanken inte är utformad av någon som är mentalsjuk, så är oddsen större att man lyckas än att man misslyckas.

83. Gå en starta-eget-kurs och en bokföringskurs innan du startar. Se till att du har ett nätverk av affärskontakter (bank, ekonomi och bokföring, juridik, försäkringar etc.). Skaffa en bra mentor och gå med i www.bni.nu på din hemort. Försök att hitta någon som kan avlasta dig så att du får tid till att vara ledig också.

84. Våga säja nej tack till uppdrag som inte faller inom ditt område - det tar så mycket kraft att satsa på sidospår.

85. Gå igenom din affärsidé ordentligt, så att du vet att det du ska hjälpa till med verkligen är relevant - d.v.s. förverkliga behov hos verkliga kunder. Satsa sedan på att skapa en slagkraftig presentation av detta i flera versioner - korta, långa, muntliga och skriftliga. Dra alltid nytta av alla du träffar för att sprida ditt budskap och visa prov på din hjälpsamhet.

86. Tvinga dig in i obekväma situationer som är nödvändiga för att ta ditt företag vidare. Ha flera bollplank inom olika kategorier och sluta aldrig att utöka ditt nätverk. Skjut aldrig upp saker på framtiden, utan ta itu med dem direkt.

87. Strunta i olyckskorparna!

88. Som egen företagare måste man vara allkonstnär. Gå kurser och lär dig allt "administrativt" innan du kör igång. Om möjligt, starta företaget som hobbyverksamhet och kör ett år innan du försöker leva på det.

89. Jag skulle inte glorifiera det hela. Jag skulle snarare försöka övertala dig att låta bli att starta företag för att testa och se hur övertygad du verkligen är och för att se vad du förväntar dig av en sådan satsning. Själv såg jag det hela rosenrött i början, men man får en stor chock när man väl drar igång och inser hur mycket jobb som verkligen krävs, hur mycket tid som måste ägnas åt pappersarbete, hur trögt det är att hålla kontakt med svenska myndigheter osv, osv, osv. Det är verkligen ett hårt arbete att starta ett eget företag. Det jag verkligen skulle rekommendera, är att du skaffar sig en bra företagscoach. Ta råd av någon som varit med om en hel del och som kan hjälpa dig att undvika vissa fällor, någon som kanske kan lyfta blicken lite och hjälpa dig att se vad du ska satsa eller inte satsa på.

90. Sitt inte ensam och få lappsjuka, utan sätt dig på ett kontorshotell, eller som jag, hos ett annat företag som ev. även håller dig med en del uppdrag.

91. Ha en bra och förstående relation med din familj/sambo, så att de är medvetna om att du kommer jobba mycket och på obekväma arbetstider.

92. Vara arbetsam, målinriktad, lära dig att leva snålt privat, visa att du är duktig trots att du konkurrerar med jättarna.

93. Det är bra att veta vem man själv är och lära sig förstå sin personlighet, sina förmågor och hur man använder sig själv i sitt företagande. Att tidigt lära sig se sina styrkor och svagheter i verksamheten är viktigt. Att lära sig att hitta en fungerande balans mellan dem är ännu viktigare.

94. Tror du inte på din idé till 110 %, hoppa av. Testa den på dina vänner, även okända människor som du kommer samspråk med. Är det en butik du ska starta, är ofta läget viktigt. Men se upp för hyran, det är en tung utgift. Kolla om din målgrupp finns i de kvarter där du har tänkt öppna.

95. Var redo på smällarna, de kommer. Så deppa inte då, utan ge dig fanken på att det går att fixa. Det finns alltid folk i din bekantskapskrets eller bland dina leverantörer som hjälper dig och som lyssnar på dina problem.

96. Skaffa först en stabil ekonomisk grund att stå på, så att du får maximal uthållighet och står pall för de motgångar som kommer. Vad du än tänker göra, så tar det mycket längre tid att nå lönsamhet än du kan föreställa dig.

97. Var lyhörd för råd från de som har erfarenhet. Undvik att göra om andras misstag. Underhåll ett nätverk med olika kompetenser som kan fungera som ditt fortlöpande bollplank.

98. Satsa på det som du skulle kunna göra gratis, på helgerna och kvällarna. Något som du gör för att du tycker är roligt och inte i första hand för att tjäna pengar.

99. Se upp för halvårskrisen. Det är vanligt att din lust dippar efter ett halvår om det inte har gått så bra som man trott. Det tar tid att bygga upp ett företag och man måste både ha is i magen och kapital som räcker längre än ett halvår. Din dröm måste vara så stark att den ger dig näring även när det blåser kallt.

100. Umgås med positiva människor (undvik människor som bara ser bekymmer). Träffa människor på seminarium m.m., kommunerna arrangerar en hel del sådana gratis. Ta kontakt med företagare, man kan stötta varandra mer än vad man tror. Vi har på vår ort kört igång ett nätverk för kvinnliga företag. Vi träffas då och då och byter idéer, stöttar och inspirerar varandra. Det är ett enkelt, men effektivt sätt att lära sig att man inte behöver vara ensam som företagare. Träffa likasinnade helt enkelt.

101. Du måste vara proaktiv, dvs. vara den som ser till att saker och ting händer och inte vänta på att andra ska ta tag i allt som måste göras.

102. Lova mindre och håll mer - överraska dina kunder positivt.

103. Prostituera dig inte, dvs. håll inte på att förhandla ned dina satta priser till nivåer som du inte är bekväm med - du gör då bara ett sämre jobb.

104. Var alltid glad, positiv och tillmötesgående mot dina kunder.

105. Håll en hög nivå av tillgänglighet utan att för den skull låta dig bli störd i tid och otid. Använd mailen - svara på alla mejl inom 48 timmar.

106. Svara alltid på telefonsamtal inom 24 timmar etc. Sätt upp tydliga regler som kunden också är bekväm med.

107. Gör en ordentlig kalkyl som framför allt visar på likviditetsbehovet. Det är lätt att underskatta behovet av pengar i början av sin verksamhet och att gå och drömma om att "bara den där affären blir av så blir allt bra"...

108. Du måste ha ett brinnande intresse och inte ge upp för motgångar. Nedvärdera heller inte dig själv utan kör på - du kan som värst bara få ett nej!

•109. Var lyhörd för alla möjliga vägar som kan hjälpa dig framåt. Den ursprungliga affärsidén kan behöva ändras på efter vägen. Använd ditt kontaktnät och se till att alla vet om din produkt eller tjänst så fort den är mogen för det.

110. Tänk på att man har en relation med ALLA i kontaktytan, inte bara kunderna. Det funkar inte att skrika och gapa på underleverantörer och sedan tro att dom är jättesugna på att hjälpa dig nästa gång du behöver akut hjälp. Behandla alla precis så som du själv skulle vilja bli behandlad.

111. Vara lyhörd och satsa på det som ger pengar. Känn dig inte tvungen att gå på en massa kurser om ditt och datt som inte ger dig något tillbaka.

112. Ha kul. Är det inte kul så ska man göra nåt annat.

113. Gör företaget till en del av livet, och just därför även inbegripa sig själv och sina nära - kort sagt, se till att även ta vara på de värden i livet som man också behöver för att må bra och vara lycklig som människa!

114. Skaffa kunder som vill köpa produkten/tjänsten utifrån en beskrivning. Vänta inte tills den är klar för om det finns kunder och man kan uppfylla det man utlovat, är affärerna igång direkt. Att ta fram en produkt och sedan försöka sälja den för att man "tror" folk vill ha den, kan lätt bli ett misslyckande.

115. Satsa på att hitta de lönsamma kunderna som är villiga att betala för ditt arbete.

116. Det gör inget om du missar en affär. Ta det inte personligt.

117. Tro på dig själv och förstå att kunderna är ditt levebröd, men inte din död!

118. STÄLL ALLTID UPP vilken tid som helst på dygnet! Det ger ett bra intryck och ett fortsatt stadigt förhållande till kunden.

119. Jag gjorde en insats hos min första kund som tog mig 22 timmar att lösa. Jag löste problemet och kunde börja jobba efter 22 timmar när deras server rasade. Kunden förlorade inga pengar och det var guld värt både för mig och för kunden.

120. Ta hjälp av andra, titta inte bara på vad du vill arbeta med nu, utan blicka också framåt. Hur vill du att ditt företag ska utvecklas? På vilket sätt ska ditt företag hjälpa dig att uppfylla det du vill ha privat?

121. Ha någon/några att ventilera saker med. Allt från idéer till rädslor.

122. Mitt första råd är att inte räkna med miljonvinsterna under de första åren! Det kvittar hur "vattentät" idé man har, på de företag som lyfts fram som framgångssagor i tidningar och medier, går det säkert ca 10000 företag som är som alla andra. De kämpar på och går nätt och jämnt runt, de upplever lite status quo i efterfrågan. Den realiteten är tuff att acceptera.

123. Värdera din tid!!! Om du inte kan ta betalt för den, så ska du åtminstone inte slösa bort tid på onödig spilltid (t.ex. åka och hämta varor för att slippa fraktkostnad, eller liknande).

124. Bolla företagsidén med en erfaren företagare för att se om idén kan bära, samtidigt som man ordentligt utvärderar vad man är bra eller mindre bra på. Lyssna noggrant när banken utvärderar dina möjligheter, ta det inte personligt om du får avslag.

125. Stäng in alla gamla bekymmer i "källaren" och börja jobba på din framtid.

126. Ägna 50 % av din tid på personlig utveckling, läs böcker och lyssna på ljudfiler.

127. Tro inte att alla pengar som kommer in i företaget är dina! Lägg undan moms, avgifter och skatter direkt när pengarna kommer in.

128. Det räcker inte med att kunna det du är bra på. Hur många briljanta idéer har inte gått åt skogen för att innovatören inte har varit ekonomiskt sinnad? Att driva ett företag handlar om att sköta en extra ekonomi - är du sedan bra på något (eller har en bra produkt) är detta en bonus.

129. Du måste gilla att kontakta folk, åtminstone om du ska marknadsföra något. Se till att du har produkter som är efterfrågade av din kundkrets. Ring och fråga presumtiva kunder innan du drar på för fullt.

130. Satsa 100 % både den tid som är jobbtid såväl som din välbehövliga ledighet. Det är lätt att säga, men ta raster och försök att hitta någon i din närhet som du kan byta tankar med. Den personen ska då naturligtvis vara helt ärlig mot dig.

Där har du en del att tänka på nu inför företagsstarten

Det här är information direkt från erfarna företagare som vet vad de pratar om och som rekommenderar alla som startar eget att läsa boken Rivstart eftersom den både visar hur du får fart men också hur du tar hand om dig själv.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.









Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.