I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

110 000 soloföretagare kan inte ha fel – känner du igen dig?


Sveriges största tipsbrev för Soloföretagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

En soloföretagare är en person som valt att starta ett företag själv och som hellre samarbetar med andra företagare än tar på sig ansvar för anställda och förlorar friheten och självständigheten som soloföretagandet innebär. Det är kontentan av en undersökning jag just läst där soloföretagarens motiv, rädslor och drivkrafter undersöks närmare.

Typiska drag hos en soloföretagare

1. Har ett behov av personlig frihet där ensamföretagandet ger honom/henne en möjlighet att ha en unik livsstil.
2. Ser sig själv som entreprenör med en vision, en egen motor för handlingskraft och en passion att nå sina drömmars mål.
3. En lust att lyckas i hans/hennes speciella bransch.
4. Tror på sig själv och sin förmåga att ta sig fram inom sitt område.
5. Är bra på att lära sig nya saker och intresserad av att ta till sig nyheter.
6. Drivs av en lust att vara sig själv, snarare än att leka kontor.
7. Ligger ofta längst fram i sin bransch eftersom de kan röra sig snabbare än sina stora konkurrenter.
8. Pengar är bra men det kan finnas viktigare faktorer för att motivera ensamföretagare att starta eget idag. Att göra det man vill och brinner för är viktigare än pengar för många.


Vilka utmaningar ställs soloföretagaren inför

1. Att jobba sig genom den första kritiska tiden och inte frestas av att ge upp när självförtroendet sviker och pengarna sinar.
2. Att ha kunskaper, produkter och/eller tjänster som är efterfrågade av tillräckligt många och att veta hur man säljer och marknadsför dem.
3. Att förstå hur ett företag fungerar på alla plan.
4. Att klara av att skapa ett unikt erbjudande till kunderna som hjälper kunderna att köpa.
5. Att hitta ett sätt att gå från att släcka bränder till att ta kontroll över företagets processer.
6. Att lyckas bygga rätt samarbeten, kontaktnät och förstå att man inte behöver göra allt själv.
7. Att sätta mål för verksamheten – att förstå att man ytterst startar ett företag för kundernas skull, inte sin egen.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.